Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

1,8 liter milen på E85 uträknat vid pumpen (datorn visade 1,78), snittfart 34 om det räknas som stadskörning vet jag inte men enligt tillverkarens siffror så är stadsförbrukningen 1,42 liter per mil...
Bilen är en V70 2,5 FT med automat!
Det var väl inte speciellt lite? Eller menar du att det är det lägsta du har kommit ner till med din bil?
perhall skrev:
joel80 skrev:Nästan så man tror att datorn visar ganska mycket glädjeresultat.. ;)
Ja, är ju ganska vanligt på äldre dieselbilar att den visar 20-25% för lite..
När farsan hade Passat -98 TDI så stämde datorn väldigt bra, plus att dieseln kostade strax under 7 kr... :-O)
Och den drog 0,6 ungefär..
joel80 skrev:Desmodue:
Hur stor differens brukar du ha vid pump? För det är väl färddatorns siffror du skriver..
Jag har inte kollat sedan i våras men kör jag mycket landsväg är den väldigt exakt, i stadstrafik är det värre, jag får väl kolla igen.
När man sedan slår på bränslevärmaren blir att galet.
perhall skrev:
Desmodue skrev:Jag har varit nere i 0.43 i blandad körning i Norge med dubb, full last och -10 grader med massor av snö.
2.4D årsmodell 2008 automat.
De jag känner som har såna och kör normalt säger 1-1,1/mil i stan och 0,6 landsväg, 0,8 snabb mv. Har samma erfarenhet då jag kört omkring med XC60, samma drivlina (borde inte vara någon större förbrukningsskilland).
0,43 i blandat låter ju bra då:) 25% under Volvos uppgivna förbrukning för lugn landsvägskörning utan strömförbrukare, utan last nästan och med smala energydäck:)
Det var rejäl snålkörning genom Norge, max 80, 100 på motorvägen runt Oslo, väldigt jämn fart.
Hysteriskt irriterande men jag gav mig f-n på att få ner förbrukningen. Inget jag kommer att göra om... eller kanske det i vinter igen.
Jag körde Göteborg->Sälen med full bil (två vuxna och två barn), takbox och vinterdäck på 0,53 för några år sedan i full snöstorm. Detta med en V70 2.4T-01. Hastigheten ÄR avgörande, det gick sjukt sakta. Deklarerad landsvägskörning på den bilen var 0,72.
Sthlm-Göteborg brukade den bilen annars ligga kring litern.

Jag vill bara säga att det GÅR att köra skitsnålt med alla bilar i vissa situationer, man behöver inte hitta på för att man får en låg siffra vid ett tillfälle.
Jag mäter aldrig enskilda körningar, räknar alltid med en längre sträcka. På min nuvarande bil har jag inte deklarerat någon förbrukning alls ännu, jag har bara kört två tankar ännu. Men däremot på min förra bil V50 1,8F mätte jag upp 0,91 lit/mil endast E85. Detta var på de sista 3 138 milen jag hade bilen. Hittills ser det ut som att på mina 17* sommarhjul hamnar nuvarande bilen på 0,5 lit/mil, men som sagt detta är bara två tankningar. En sak är klar, på mina 15* vinterhjul hamnar jag betydligt lägre.
Desmodue skrev:
perhall skrev:
Desmodue skrev:Jag har varit nere i 0.43 i blandad körning i Norge med dubb, full last och -10 grader med massor av snö.
2.4D årsmodell 2008 automat.
De jag känner som har såna och kör normalt säger 1-1,1/mil i stan och 0,6 landsväg, 0,8 snabb mv. Har samma erfarenhet då jag kört omkring med XC60, samma drivlina (borde inte vara någon större förbrukningsskilland).
0,43 i blandat låter ju bra då:) 25% under Volvos uppgivna förbrukning för lugn landsvägskörning utan strömförbrukare, utan last nästan och med smala energydäck:)
Det var rejäl snålkörning genom Norge, max 80, 100 på motorvägen runt Oslo, väldigt jämn fart.
Hysteriskt irriterande men jag gav mig f-n på att få ner förbrukningen. Inget jag kommer att göra om... eller kanske det i vinter igen.
Du skrev ju "blandad körning". Det är inte samma sak som "rejäl snålkörning"!
Dessutom antar jag att du går på datorn, den kan visa grymt fel.
PH
Har själv en V70 D2 MY13 med automat. Den blev uttagen i okt -12 och hade vid senaste tankningen i måndags 24.658 km på mätaren. Snittförbrukningen under dessa 13 månadernas körning är 0,56 l/m. Den längste sträckan jag har körd på en tank är 130 mil, och då med en snittförbrukning på endast 0,48 l/m.

Min erfarenhet är att en jämn fart i ett lagom tempo, mellan 90-110 km/t på långkörning, är det som bäst bidrar till att hålla förbrukningen nere.

Eftersom jag arbetar som säljare och använder egen bil med milersättning i tjänsten, så är en låg förbrukning inte annat en ren besparing för min del :wink:

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]