Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vop
Hej,
Har en Volvo 745 B230F 1988A och den har en ostadig tomgång. Har kollat tomgångsmotorn 3polig och den svara som den ska utan att tjärva med 6v batteri. 1200 - 2000 v/min motorn på när man startar bilen. Om man gasar till snabbt 2-5 ggr så hamnar tomgång på 800v/min. Vad ska man kolla efter. Har läst många foruminlägg och har inte hittat rätt ledtråd. Har en HALL-givare bakom fördelaren. Är den på g att gå sönder? Bilen startar annars alltid.

Mvh
vop
av 940turbomannen
Finns många trådar med liknande problem, vanligaste anledningen till ostadig tomgång är att spjällägesgivaren inte är rätt justerad, rengjör även gasspjället.
Användarvisningsbild
av lennarte
940turbomannen skrev: rengjör även gasspjället.
Jag hade en slitkant i spjällhuset efter gasspjället som spjället "trögade" mot ibland. Den tog jag bort med slippapper. Även hade skruvarna som fäster spjället lossnat. Om du "tar ut" spjäll och spjällaxel vid rengöringen, var väldigt noga ned att du får spjället rätt. Det ska i princip inte sippra en ynka liten ljusstråle förbi när spjället är riktigt stängt innan du justerar med stoppskruven. När spjället är rätt justerat är det en ring av ljus runt. Locktite på skruvarna till gasspjället.

Mvh
Lennart
av vop
Hej,
Ska kolla ikväll. Köpte en beggad på skroten i helgen. Ska även kolla lite på det mekaniska i spjället.
Som man tolkar det så ska spjälllägesgivaren ligga i läge så när man vrider på spjället så ska det klicka. Inte i viloläget.

Återkommer med resultat.

Mvh
vop
av vop
Hej,
Om man vrider gasspjället och klickar spjällgivaren precis när man vrider lite på gasspjäll.

Har nu spänt gasvajern och vridit tillbaka rotorn med hallgivaren till orginalmarkeringen. Fixade 2 smala slangar. Ingen skillnad.

Mvh
vop
av vop
Hej,
Har bytt till en begagnad spjällägesgivare och justera klicket hörs precis när man ska gasa. Har kapat en mindre bit av två slangändarsom sitter precis ovanför spjället. De går kolkanistern. Att vrida på gasvajerrullen går enkelt utan att fastna. Lika ostadig tomgång som innan. Mer ideér?

Mvh
vop
Användarvisningsbild
av erikn
Tjuvluft. Prova att spraya startgas runt omkring hela insuget.
av sicnarf
Hur står det med tändningen? Hur ligger tomgången om du pluggar/stryper luften till (eller ifrån) tomgångsventilen?
Testa med startgas som de ovan sa. Spridartätningarna brukar va kassa på dessa. Byt dem och insugspackning.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]