NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Har för mig att man räknar med en förbrukning på c 6 dl per timme för tillsaltsvärmaren. Vintertid brukar jag snitta 0.7-0,75 med min 2.0D i Gävleborg. Just nu ligger jag på 0.56
Användarvisningsbild
av mobe
dieselputte skrev:Har för mig att man räknar med en förbrukning på c 6 dl per timme för tillsaltsvärmaren. Vintertid brukar jag snitta 0.7-0,75 med min 2.0D i Gävleborg. Just nu ligger jag på 0.56
ska tilläggas när den går på full effekt
av timebandit
Var 30e mil säger du? Det är nog gränsfall för ofta tror jag. Men det står faktiskt i manualen mellan vilka intervall som är "normalt" beroende på körsätt och hur långa/korta sträckor som körs.

Våran 2.0D regenererar var 40e mil ganska så exakt och då kör vi mestadels 2.5mil enkelväg. Snålkör jag så snittar jag 0.55l /mil. Kör jag "normalt" med lite snabba omkörningar etc etc så hamnar jag på 0.65.

Räkna med att värmaren drar 0.62l / timme :) Det är vad Eberspächer specar.
Användarvisningsbild
av Perra83
VildeBill skrev:Kör nästan enbart landsvägskörning till och från jobbet o kör nästan alltid värmaren så bilen e varm på morgonen! Kanske bara jag som e kinkig! :) Har tidigare legat på 0.44 l/mil men nu ligger jag på närmare 0,5 .
Kan det bli så stor skillnad att värmaren går o hjälper motorn till rätt temp?
Förbrukningen är det färddatorförbrukning eller mätt vid pumpen?
Sen går det inte att bara mäta från dag till dag utan man får räkna ut snittet över tid.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]