Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#804781
Har köpt en 244Gl 88 med 20.000mil på mätaren, bilen går fint förutom att det vibrerar rätt skapligt i hela bilen vid låga varv de värsta slutar efter 1500rpm men avtar inte förns vid 2000rpm.

Har vart under bilen och kollat, stödlagret/gummi var friskt, bussningarna i momentstagen var glappa men blev ingen skillnad när jag bytte dom.
motorkuddarna är rätt slappa.

Och när jag kommer över 80 så börjar det vina/tjuta låter bak och är väldigt irriterande när man ligger 100 på motorvägen. svänger man kraftigt åt höger så tystnar det lite. kan det vara bakhjulslagret, eller är det bakaxel som är slut?

Mvh
#804865
Är det ett bakhjulslager så blir jag nöjd, så det inte är bakaxel som sjunger på sista versen, jag får hissa upp bilen och känna på bakhjulen

Kan ett knutkors tjuta/vina?, det är ju 3 knutkors så det är ju lite svårt å gissa vilket också, vad brukar det vara för symtom när de blir dåliga?

Mvh
#804874
Angående vibrationerna så skulle det kunna vara hjulen som behöver balanseras. Balansering innebär att hjulen kan rotera utan att de börjar vibrera vid vissa hastigheter. Det problemet hade jag efter att jag bytt däck en gång på 240:n. Efter balansering var bilen som ny!
#804956
en volvo ska vibrera nästan öronbedövande när man ger lite gas och segdrar under 1500rpm. annars är de ingen volvomotor i den ;)

Är motorkuddarna slapp så byt helst innan kardanet börjar få för sig att äta på väggarna, och/eller ta med sig växellådskudden in i slappheten.
#805221
Vinandet kan vara bakaxeln (diffen), men då brukar det vara möjligt att få den tyst genom att släppa på gasen så motorn varken drar eller bromsar, eller rulla med friläge; ljudet kommer när växeln belastas. Har du kollat oljenivån? Ett hjullager låter mest hela tiden, oavsett motorpådrag.
#805406
Ja att en volvo durar/vibrerar på låga varv är rätt, men det finns ju en gräns med :)

Har lyssnat lite mer nu och det verkar vara hjullager för det låter även om jag motorbromsar eller lägger i friläge men det tystnar om man svänger kraftigt åt höger

Ska byta motorkuddar/växellådskudde inom kort.

Märkte även att när man kör i 70+ och släpper efter med gasen och ju mer man motorbromsar ju mer vibrerar det, läste någonstans att det är symtom för knutkors

Mvh
#805417
Knutkors är roligt. Visst f*n kan man ta loss en insektsskruv på dem och sätta en nippel för fettspruta?
Har för mig jag såg det på min GLT och en annan bil som var hyffsat orörd/ej hemma-meckad.

Kan det vara så att man kan felsöka knutarna på det viset?
#805428
Tror inte de nyare knutkorsen har nå uttag för fettnipplar eller så, kanske de tidiga 240:ina ja ska kolla på mina.

kanske kan prova spruta krypolja på knutkorsen och se ifall de hjälper

Jag kanske ska tillägga att min 240 tydligen har varit sänkt om det nu har någon betydelse
#805446
Knutkors orsakar sällan något vinande ljud. Vibrationer kan uppstå om man ändrar vinklarna i en kardanaxel (som vid sänkning). Kardanaxeln måste vara rätt ihopsatt i splinesen och vinklarna vid knutarna måste "ta ut varandra", dvs det bör vara lika stor vinkel i bägge knutarna för att det ska funka idealt. Finns bra material på wikipedia att studera hur det funkar.
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och[…]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]