Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvobatterierna brukar inte ha dålig kvalitet. Min förra V50, som jag hade i fyra år, hade orginalbatteriet kvar. Jag hade inga problem med det. Min dotter har en Hyundai som är åtta år, med orginalbatteriet kvar. Har du kollat så ingen (förra ägaren) har bytt ut batteriet mot ett gammalt innan försäljning?
Orginalbatteriet brukar det stå Volvo på. Sedan brukar det stå när det är tillverkat, men skit i det. Du skall ha ett fungerande batteri av bilfirman.
De där jävla manickerna som testar batterierna via ett par dioder i olika färger är lika exakta som att ansluta en glödlampa och se om den lyser.

Man måste belasta batteriet för att få en aning om vad det är i för kondition. Dieselvärmartestet var bra. Värmaren ska kunna gå tiden ut och det ska gå lätt att starta bilen sen, även i minusgrader.
Anbefaler deg sterkt å gå til anskaffelse av en annen ladder. Din gamle ladder kan i verste tilfelle skade elektronikken på bilen grunnet såkalle peeks på ladespenningen, dette er nye laddere konstruert for å unngå.
Bruk heller c-teken til å underhållsladde batteriet er mitt tips!

Om du absolutt skal bruke den gamle ladderen, koble batteriet fra bilen før du ladder der.
Hej Doffen.

Igår kontaktade jag tillverkarna av den laddare jag använde mig av, ELMCO 00-1212.

De ringde upp mig idag, jag frågade då om jag var tvungen att koppla bort bilbatteriet vid laddning då det finns så mycket elektronik i dagens bilar, det var inga problem sa han. Han visste vilken laddare jag hade :)
Värmaren provkörd, 50 minuter innan den slog av sig själv som sig bör.
Allt ok, 12,27 V i början 12,18 precis innan den stannade. Bilen startade utan problem.
Vad jag lärt mig av detta är bla att de batterimätare som verkstäder använder sig av inte är tillförlitliga.
Batteriet ifråga är nu ett Bosch S4010, 80Ah istället för orginalbatteriet som var märkt 90 Ah.

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]