Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Du har själv svaret: " Lär ju gå att byta något för att man inte ska behöva dra i massa tillsatser hela tiden?"
Sådana här tillsatsmedel är ju tämligen dyra. 50 - 100 kr/litern om man tittar på det. Dom flesta har en alkohol som lösningsmedel. E 85 kostar 10 kr/litern.
Nu är det kanske inte just detta lösningen för dig, det kan ju finnas många fel som uppträder så som du beskriver. Så du har rätt i din inställning till att söka felen på andra vägar.
"Startgastesten" t.ex säger om det är fel på bränsletillförseln. Prova det. Går den på startgas men inte på det ordinarie bränslet så är det ju fel på bränsletillförseln, någonstans. Vet du till 100 % att bränslet fungerar men den ändå inte startar så är det högst troligt ett tändningsfel.
Hej Rådlös! Har läst 2 gånger men förstår inte riktigt artikeln du länkade till. Menar de att Tripak är nonsens,eller menar de att det är nåt bra.
För Tripak lovar också göra rent ventiler och insprutningsystemet och sänka Co halten bland annat. Här pratar de bara om blyersättning ju och visar en massa obegripliga daigram.
Senast redigerad av 1 sicnarf, redigerad totalt 0 gånger.
Hej!
Var på Volvo i Upplands Väsby idag och där skrattade reservdelskillarna när de hörde om rengöringsmedlem ni nämnt!
Var skulle medlen rensa någonstans? Det enda som kan renas av något medel är spridarna ...inget annat! Både pump ,filter och bränsleledningar har en diameter på ca 5-10mm och där kan det inte bli stopp av naturliga skäl då diametern på slang/ledning är så stor.
Update:

Bilen startar iallafall, men efter att ha vart på andra sidan landet och jobbet 5 dagar så starta jag bilen idag. Den går på startmotorn och man hörde ganska snabbt att den börja tända till till och från vilket brukade ta mycket längre tid. Det jag gjort sen sist är att jag bytt bränslefilter.

Men den gick iallafall gång på andra försöket, dock riktigt hackigt vid gaspådrag på friläge, den får liksom ingen bränsle... så när jag skulle köra iväg så dog den när jag började gasa på 1an. Fick köra jätte lugnt (under 1½k varv eller nått) och långsamma acc för att sen efter ca 5 minuter så gick den bra igen. Kan det vara pumpen som spökar? För är ju tydligt att den får problem att ge soppa när den stått ett tag. Nu går den ju fint även fast jag stannat och sådant.

Hjälp uppskattas!
Hej!
Du måste kolla att bakre pumpen funkar!
Du gör det genom att vrida om tändningsnyckeln helt. Då ska du höra ett surrande om du öppnar bränslelocket och lägger örat mot röret.
Men...låt dig inte nöja med att du hör, bäst är att ta bort (sitter med slangklämma) slangen under bilen som går fram till främre pumpen.
Kommer det fram soppa här så är du säker på att bakre pumpen funkar. Det ska bara rinna litegrand bränsle och det kommer sig av att bakre pumpen bara pumpar med ca 0,2bar (den främre med 4bar).
Vid full tank och däromkring så behövs egentligen inte den bakre pumpen då det blir självrinning fram till den främre pumpen.

Detta om pumpen!

Och nu till det som antagligen är orsaken till ditt problem.
Kontakten på tankarmaturens lock!
På tankarmaturens lock i plåt sitter en ca 30x20mm stor "plastklump". Den här plastklumpen innehåller fyra anslutningar/kontakter (två som går ner till reostaten och en som går ner till pumpen + jord som går ut från sidan på "plastklumpen".
Denna "plastklump" är en notorisk felkälla och bör/SKA tas bort och kablarna lödas direkt på sladdarna ner till pump och reostat. -Detta är lätt att göra!

När du fixa detta är det dags att kolla reostaten (variabelt motstånd) som sitter på tankarmaturen. -Lossa den stora plastringen som håller tankarmaturens lock på plats genom att sätta en trästav emot och slå med hammare, skruva sedan av locket med handkraft.Ta sedan upp armaturen.

Rör nu på flottörarmen och mät resistansen på reostaten med multimeter . Resistansen ska ligga mellan ca 40-300 Ohm beroende på hur flottörarmen står. Denna mätning gör du naturligtvis utan att ha strömmen påslagen!

Funkar allt detta så bör bilen få soppa. Bränslefiltret tror jag inte är orsaken, det är stort och kan inte lätt täppas till.
Att tankmätaren inte funkar beror antagligen på själva mätaren! Ta loss och byt kondensatorer!
Senast redigerad av 2 jaka, redigerad totalt 0 gång.
jaka skrev:Hej!
Tack så otroligt mycket för ett sådant utförligt och grundligt svar!! Så det kan alltså vara bland annat den bakre pumpen som spökar... Jag har inte alls några meckarkunskaper själv tyvärr annars skulle jag redan börjat men får väll kolla min en vän om han kan skruva på det för han är mekaniker och kunnig med volvos!
Fyll upp bränsle tanken så du har mer än halv tank. Då kanske den går bättre om det är tankpumpen som strular. För du har en pump under bilen med som är starkare men det ska halv tank minst om den ska orka.
sicnarf skrev:Fyll upp bränsle tanken så du har mer än halv tank. Då kanske den går bättre om det är tankpumpen som strular. För du har en pump under bilen med som är starkare men det ska halv tank minst om den ska orka.
Har nästan full tank nu, tror det är något med det du säger för jag har haft ganska lite soppa i bilen när jag vart iväg och jobbat och inte tankat den eftersom jag knappt behövt bilen, så då har den stått där med kanske 10 liter i sig... får prova och se! 8)
Kollade lite på skruvat på förpumpar, hittade dessa:

http://www.skruvat.se/Branslepump-forpump-P10905.aspx

http://www.skruvat.se/Branslepump-forpump-P12685.aspx

Ena har 1,1 bar istället för 0,2, passar båda, och isåfall, är det en fördel att ha en högre bar på den isåfall?

Och när jag endå är igång, lite newbie fråga men står att dessa 2 uppsättningar av stift passar min bil, är det bara ta den billigare? (båda är volvo orginal):

http://www.skruvat.se/Tandstift-P11864.aspx

http://www.skruvat.se/Tandstift-P12551.aspx
Livar upp min gamla tråd då jag tänkte se över förpumpens skick som jag TROR är rätt dåligt. Aldrig hört något surr eller liknande när jag startat bilen på både hel/halv och ganska tom tank.

Rev ut baslådan, slutsteget och lite annat för att kunna ta bort mattan.

Bild

Sitter någon att pumpens kontakter här? Isåfall vart? Antar dock att de kontakter jag bör kolla på är dom som sitter nere vid pumpen istället.

Men då kommer nästa fråga (rätt novis fråga :D) Hur tar jag ut bagagemattan? Sitter ju 2 slangar igenom den, är dom bara att ta loss eller börjar alla möjliga vätskor strömma in då?

Tack på förhand!

Matchmiss
Volvo car UX

Att man ändrar vår vinter fattar jag me[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Slutfaktura från Mercedes har kommit så[…]

Val av motorolja

Det där med oljor en underlig följetong.[…]

Den stora annons-tråden

@fjohan82 , Ja jösses, kan bli nästa &q[…]