Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade hoppats på att kunna slippa ha barn där framme. Jag är normallång (184) och hoppas att det går att pussla ihop i baksätet på något sätt. Om det inte går att ha den bakåtvända i mitten där bak, på grund av att det inkräktar på förarens (vilket oftast är jag) utrymme (?) så borde det väl fungera att ha den bakom passagerarsätet och då följaktligen de två framåtvända bredvid varandra?

Förresten, är det ett tillval om man vill kunna stänga av airbagen i passagerarsätet?
PFA skrev:Jag hade hoppats på att kunna slippa ha barn där framme. Jag är normallång (184) och hoppas att det går att pussla ihop i baksätet på något sätt. Om det inte går att ha den bakåtvända i mitten där bak, på grund av att det inkräktar på förarens (vilket oftast är jag) utrymme (?) så borde det väl fungera att ha den bakom passagerarsätet och då följaktligen de två framåtvända bredvid varandra?

Förresten, är det ett tillval om man vill kunna stänga av airbagen i passagerarsätet?
Du får väl helt enkelt prova när du får bilen och se.

Avstängningsbar Airbag är nu standard på Volvo så den funktionen har du.
PFA skrev:Jag hade hoppats på att kunna slippa ha barn där framme. Jag är normallång (184) och hoppas att det går att pussla ihop i baksätet på något sätt. Om det inte går att ha den bakåtvända i mitten där bak, på grund av att det inkräktar på förarens (vilket oftast är jag) utrymme (?) så borde det väl fungera att ha den bakom passagerarsätet och då följaktligen de två framåtvända bredvid varandra?

Jag är 188cm, vi hade två bakåtvända duoLogic2 isofix bilstolar till dem från de var nyfödda till de blev 4 år gamla. Vi hade dem sittandes bakom respektive framstolar, vi hade ALDRIG dem en enda gång i framsätet.

Jag hade inga problem i min XC60 att kunna köra bilen (jag har långa ben) under förutsättning att jag justerade ryggstödet lite grann i vinkel, då fanns det ändå plats mellan stolen och bilbarnstolen så att whiplash-skyddet skulle funka.

Vid ett tillfälle så hade vi en extra stol i mitten, det var en framåtvänd stol (mellan de tå bakåtvända stolarna) och det var väldigt trångt att komma åt bilbältesfästena.

Numera sitter båda barnen i framåtvända isofix stolar, dock fortfarande i baksätet.
riha skrev:

Jag är 188cm, vi hade två bakåtvända duoLogic2 isofix bilstolar till dem från de var nyfödda till de blev 4 år gamla. Vi hade dem sittandes bakom respektive framstolar, vi hade ALDRIG dem en enda gång i framsätet.

Jag hade inga problem i min XC60 att kunna köra bilen (jag har långa ben) under förutsättning att jag justerade ryggstödet lite grann i vinkel, då fanns det ändå plats mellan stolen och bilbarnstolen så att whiplash-skyddet skulle funka.

Vid ett tillfälle så hade vi en extra stol i mitten, det var en framåtvänd stol (mellan de tå bakåtvända stolarna) och det var väldigt trångt att komma åt bilbältesfästena.

Numera sitter båda barnen i framåtvända isofix stolar, dock fortfarande i baksätet.
Tack för utförligt svar, riha.

Då borde det fungera, oavsett var i baksätet jag väljer att ha den bakåtvända. Frågan är bara om bredden är tillräcklig? Alla XC60 har (väl) samma invändiga mått oavsett årsmodell, men ändå finns det så många olika åsikter och erfarenheter :)
PFA skrev:
sweborn skrev:Hade nog kört framåtvänd höger fram med ISOFIX för 8-åringen, framåtvänd på en ISOFIX-plats i baksätet för 5-åringen, den nyfödda i mitten med bältesfästning i baksätet samt frugan på andra sidan baksätet.
Tack för tipset. Finns det ISOFIX även fram? Menar du att XC60'an är så pass mycket kortare interiört så att man inte kan ha en bakåtvänd stol varken i mitten eller på en av sidorna utan att utrymmet för förare eller passagerare fram blir reducerat?
Någon som vet om det finns ISOFIX fram till XC60? Standard, tillbehör eller inte alls?
Phyxius skrev:
PFA skrev:
sweborn skrev:Hade nog kört framåtvänd höger fram med ISOFIX för 8-åringen, framåtvänd på en ISOFIX-plats i baksätet för 5-åringen, den nyfödda i mitten med bältesfästning i baksätet samt frugan på andra sidan baksätet.
Tack för tipset. Finns det ISOFIX även fram? Menar du att XC60'an är så pass mycket kortare interiört så att man inte kan ha en bakåtvänd stol varken i mitten eller på en av sidorna utan att utrymmet för förare eller passagerare fram blir reducerat?
Någon som vet om det finns ISOFIX fram till XC60? Standard, tillbehör eller inte alls?
Bra fråga. En följdfråga till Phyxius' fråga: finns det ISOfix-fästen till mittplatsen bak i XC60?
Går det inte att köpa till "bälteskudde" till mittplatsen istället för armstödet? Det är ju riktigt trepunktsbälte och bra nackstöd även på mittplatsen. Och barnen gillar att se framåt, är de så stora att de kan åka framåtvända kan det ju vara ett alternativ. Men det kan bli rätt livat i baksätet om det inte finns någon vuxen där.........

Med en bakåtvänd barnstol i framsätet ryms det också flera mjuka väskor på golvet i fram.
rojo8515 skrev:Går det inte att köpa till "bälteskudde" till mittplatsen istället för armstödet? Det är ju riktigt trepunktsbälte och bra nackstöd även på mittplatsen. Och barnen gillar att se framåt, är de så stora att de kan åka framåtvända kan det ju vara ett alternativ. Men det kan bli rätt livat i baksätet om det inte finns någon vuxen där.........

Med en bakåtvänd barnstol i framsätet ryms det också flera mjuka väskor på golvet i fram.
Finns det en integrerad bälteskudde för mittplatsen menar du?

Någon som har erfarenhet av de integrerade bälteskuddarna (på sidorna)? Hur är de säkerhetsmässigt kontra riktiga barnstolar med ryggstöd och sidoskydd för huvudet? Skulle en bakåtvänd barnstol få plats mellan dessa? Nu har jag förvisso inte beställt integrerade bälteskuddar, men det hade kanske gått att lägga till i efterhand. Priset känns överkomligt. Eluppvärmningen bak försvinner, men den lär jag inte ha så mycket nytta av i vilket fall om jag använder barnstolar.
PFA skrev:
riha skrev:

Tack för utförligt svar, riha.

Då borde det fungera, oavsett var i baksätet jag väljer att ha den bakåtvända. Frågan är bara om bredden är tillräcklig? Alla XC60 har (väl) samma invändiga mått oavsett årsmodell, men ändå finns det så många olika åsikter och erfarenheter :)
Ja, fast tänk på att risken är att det i sidled blir trångt att komma åt bätesfästena mellan stolarna, det var det enda som var en "pain in the ass" när vi hade tre stolar i pga kompis som skulle åka med. Sen är det också så att olika modeller på stolar är olika breda.

Tror du det skulle gå att ordna med din lokala volvohandlare att få göra ett försök i deras bilhall? De har ju oftast själv försäljning av bilsbarnstolar och de kanske har tre stolar totalt att kunna testa med (oftast har de demobil med bilbanstol i som det kan lånas från).

30% etanol höjer definitiv förbrukningen[…]

Trasig Renault Scenic

När jag skaffade min R19 bodde jag i Ume&arin[…]

Dina frågor kan du också pröva […]

För vissa bilar kan man. Det gick för mi[…]