Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Kunde vara kul att höra Era synpunkter och ev egna erfarenheter att köpa begegnad V70 -08 eller nyare som gått som demo eller hyrbil.
Argumnet mot att köpa och argument för.
Gärna egna efrarenheter.

Många nyare V70 som är till försäljning på blocket osv är rimligtvis f d demo eller hyrbilar så många såna rullar på våra vägar körda nu av privatpersoner som dig och mig.

Själv är jag lite tveksam till sådana bilar men till rätt pris kanske det kan vara intressant. Har själv aldrig ägt en f d demo eller hyrbil.

Vilket anser församlingen värst - f d demobil eller hyrbil? Och varför.

Så nu lutar jag mig tillbaka och ser vad det kommer för intressanta synpunkter (på kanske ert litet uttjatat ämne?).

/Bo
Demo bil ser jag inte som några problem, dom går ju inte så länge innan det är dags för nästa årsmodell. Tror inte att alla är ute efter att köra "skiten" ur bilen. Sen hänger det ju mycket på vilken motor det gäller, en D5 får väl det lite svettigare än en D2.
Som det nämndes så tycker jag själv att det beror på vilken typ av demobil som har rullat runt. Kanske inget större skillnad mellan en D2 vs. D5 på slitage men en T6 kan säkert ha blivit hårt kört dom första 1000milen av sitt liv.

Några demobilar som jag aldrig skulle köpa var när Opel körde sin OPC kampanj och VW hade R-line bilar som rullade runt i sverige. Dessa bilar fick nog slita ont, iaf när jag körde dom. Dessa bilar är inriktade på att ha lite bättre prestanda än den normala bilen och lockar även dit provkörare som bara vill testa bilen 0-100, 0-200 och toppfart.
Jag fundera lite i gårkväll. Om vi ser på en bil som en V70 som f d demo- respektive hyrbil.

Demobil:
- Den typiska demobilen behålls kanske ca 1 år av bilfirman (tills nytt modellår kommer) och kanske hinner rulla nånstans runt ett par tre tusen mil.
- Säkert många barnfamiljer som är ute och provkör en sån V70 demobil och majoritetet kanske kör sansat och inte gasar livet ur bilen med undantag av de mer sportbetonade varianterna med stark motor osv som säkert får leva hårdare. Visserligen inbuder demobil till att köra hejdlöst fort och så bl a för bränslet är "gratis" och meningen är ju att testa bilen ur de synvinklar man är intresserad av men V70 känns inte som en racerbil man pinar livet ur.
- Inredning bör vara hyfsad då man rimligtvis inte kladdar ner en demobil på samma sätt som hyrbil kan riskera att utsättas för.
- Rimligen rätt många korta turer med många kallstarter på vintern som kan ge mer slitage på motorn.
- Har sett en del säljare kör demobilen "privat" så att säga ungeför som en tjänstebil så en del demobilar kan vara en blandning på detta sätt och kanske de bilarna lever lite mjukare liv i och med att bilsäljaren nog inte håller på och testar/leker med bilen som vid vanliga provkörningar.
- Utrustningsnivån hyfsad men kanske inte så märvkärdigt ändå. Verkar vara Momentum nivå på många vilket är lagom men sällan nåt extra som värsting ljudsystem (Premium sound) och liknande vad jag sett.
- Rimligen hållts efter med städning, tvätt osv om företaget varit nåtsänär mån om potentiella kunder, att hoppa in i en demobil som kund som inte är urstädad kan ge en indikation hur bilen sköts om.
- Rimligtvis maskintvättad under sin demotid.
- Felaktigheter som ev uppkommit under demobilens tid som demobil borde rimligtvis vara åtgärdade direkt så risken för "dolda" fel borde vara hyfsat liten (men å andra sidan nya demobilar kan ha trygghetsgaranti på upp till 2 år/2000 mil hos vissa företag så då är risken mindre ang ev fel som upptäcks senare).
- Prisbilden på demobilar varierar förstås (vissa modeller är väl mer eftertraktade än andra bl a) men jag har sett en demobil som exempel förra veckan, en V70 D3 Momentum 2014 med 800 mil på mätaren som annonserades ut 12% under det pris de angav som ordinarie pris (329 tkr jämfört med 289 tkr, Volvos listpris är ca 340 tkr på helt ny en sådan). Om man kan anse en V70 D3 Momentum med metallic som en ganska vanlig demobil i år så om vi antar den rullat ca 3000 mil under 1 år kanske en sådan modellår 2013 sjunkit ner i trakterna av 235 tkr (lite beroende på när den togs i trafik, sent eller tidigt, enl en snabbkoll på bilpriser.se), nypris nästan 350 tkr. En värdeminskning med ca 33%. Sen lite ytterliggare prispress för att den gått som demobil. Skick och antal mil är förstås bland det viktigaste.

Hyrbil:
- Samma här, den typiska hyrbilen kanske gått 1 år och ett par tre tusen mil innan den säljs vidare.
- Typiske hyrbilskunden på en V70? Äldre el runt medelålders person som vill åka bekvämt, nån som behöver ha med last, familj som skall på långresa till släkt/vänner, kanske kör i tjänsten för någon tjänsteresa, gissar sällan yngre som skall kräma ur bilen.
- Inredning kanske större risk att den är mer sliten och solkig.
- Kanske mer långturer och lite mindre slitage på motorn? Har ingen aning hur många uthyrningar man kan ha på en V70 hyrbil på ett år men kanske uppåt 100 eller något mer?
- Utrustningsnivån var förr lite mer spartansk på hyrbilar men verkar idag ligga nästan åt demobilshållet men kanske inte riktigt.
- Städning och tvätt ordentligt förstås annars hyr ju inte folk bilar hos fötretag som slarvar med sånt. Borde vara hyfsat skött till det yttre.
- Troligen maskintvättad under sin hyrbilstid.
- Felaktigheter som ev uppkommit under hyrbilens tid som hyrbil borde rimligtvis vara åtgärdade direkt så risken för "dolda" fel borde vara hyfsat liten.
- Prisbilden på f d hyrbilar jämfört med demobil? Spontant känns det som en f d hyrbil bör värderas något lägre men varför har jag lite svårt att argumentera för. Det är nog känslan av att så många personer åkt i bilen och gud vet allt man kan hitta på att göra i och med en bil som inte är ens egen(gäller i och för sig demobil också men...).

/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Jag tycker inte det spelar någon roll om bilen varit en hyrbil eller demobil i början på sitt liv. Huvudsaken är att den är välskött och att servicen är gjord. Hur det är körd, ja... Är bilen inte byggd för att hålla för hård körning några gånger av tattarförare så är den inget att ha :P Återigen, det är skicket som är A&O! Koppling och styrning.. Jag tror dock att det är större risk att köpa en privatägd bil mtp. servicar osv. Demo/hyrbilar brukar vara välunderhållna, iaf på Volvo här.

Demobilar brukar rulla som tjänstebilar åt säljarna någon månad, dom brukar byta bil 2-4 gånger per år. Säljarna betalar för det mesta förmånsvärde för den bil dom brukar mest.
Skulle inte tveka att köpa hyrbil. Dyra självrisker, föraren betalar bränsle själv, vanligen äldre man som har egen bil på service eller behöver tillfällig transport för långresa eller liknande.

Skulle däremot aldrig köpa demobil. Varenda person som suttit i bilen har kört hårt i varierande grad. Med kall motor.

Nåt som kan vara värt att tillägga är att ni aldrig ska gå på snacket "Nej, det är ingen demo. Det är säljare Lasses egen tjänstebil". Har hört den många gånger och det är ren lögn. ALLA leasingbilar hos återförsäljare går som demo. Inklusive VDs.

Sen är det ju också frågan om huruvida slitaget hinner bli så högt. De återförsäljare jag har koll på byter demobilar ungefär var 6e månad.
"Min" bilförsäljares demo/tjänstebil är alltid till salu. Inom 6 månader måste han sälja den.
andreas_lofgren skrev: De återförsäljare jag har koll på byter demobilar ungefär var 6e månad.
Om man ser på demobilar hos en större Volvohandlare där demobilen har ca 1 år på nacken innan den kommer ut till försäljning,
skall man dra öroonen åt sig då?
Om nu säljarna vanligtvis byter var 6:e månad vad kan finnas för anledning att en demobil blir kvar i ca 1 år?
Många handlare sätter ut i sina listor "utförsäljning av demobilar" och vilka det är och då vet man ju det, men på blocket, bytbil osv
står det aldrig om en bil är en demobil. Är inte det lite konstigt? Som spekulant tar man ju reda på det ändå på ett eller annat sätt men ändå.
Antar säljande företag inte vill "skylta" med att en bil varit demobil vilket tyder på att det skulle vara nåt negativt att bilen varit demobil.

Bara nyfiken.

/Bo
Förra bilen jag hade var en demobil med 1600 mil på mätaren, var inga som helst problem under de 24500 mil jag hade bilen. Var i nyskick sånär som på en repa som gick att polera bort. Är bara skicket bra ser jag inga problem, maskinellt ska det ju inte vara några problem.

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]