Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av pcdoktor
relativt nybliven ägare till en S80 2.4 -00

stolsvärmen på förarsidan är oavsett nivå ( 1 eller 2) galet snabb på att bli varm och det är ju bra MEN den blir helt sjukt varm och stänger man inte av inom en halvminut så bränner man sig, skall det vara så? Passagerasidan verkar mer normal. förslag på felsökning hade varit intressant.
Användarvisningsbild
av A80TD
Troligen är värmeslingan på väg att gå sönder. Min gjorde likadant en tid. Man fick slå på den en halvminut åt gången en massa gånger tills termostaten hunnit börja reagera och sedan gick det att hålla jämn värme. Så en gång hade jag tjocka vinterbyxor utanpå jeansen och lät värmen vara på hela tiden eftersom jag inte kände hettan lika mycket. Det slutade med en doft av bränd plast i bilen och stolvärmen pajade helt. Det var under vänstra låret det brände mest. Jag har för mig att en del har fått brännskador på stolklädsel/byxor/huden. Kanske billigast att byta innan sånt händer.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Hade ungeför samma förlopp i min värmeslinga i förarstolen häromåret.
Blev byte av värmelementet under klädseln hos Volvoverkstad. Jag försökte förstås byta själv - köpte värmeslingan för 495 kr hos Volvo och glad i hågen tog jag ur förarsätet (tungt!) men en snabbtitt under stolen så förstod jag att jag inte skulle ro detta i hamn.
Det kostar inte så mycket att byta på Volvoverkstad, jag trodde det skulle bli rätt dyrt men det kosta bara runt 1200 kr har jag för mig (värmeslingan hade jag ju redan). Detta var januari 2012. Behöver styrenheten för stolsvärme fram bytas är det ca 1200 kr för den.
Skulle låta Volvoverkstad göra detta igen om det hände igen.

/Bo
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

Surt att kameran är så känslig och[…]