Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har beställt en XC60 med leverans i jan/feb.

Har två barn på snart 8 och 5 som sitter i framåtvända barnstolar. Använder isofix-fästena i min nuvarande V70 och vill gärna kunna göra det i XC60'n också. Har en liten knatte till på gång och funderar nu på om jag gjorde ett tokigt bilval ur utrymmesaspekten :)

Går det att ha dessa två framåtvända barnstolar, en på varje sida, samt en bakåtvänd i mitten för den minsta? Får de tre stolarna plats på bredden och hur blir platsen för förare och passagerare fram?

Är en XC60 ungefär så stor som en V70 interiört i kupén, jag tänker då främst på bredden i baksätet och bakre benutrymme.

Jag har förstått att bagagerummet är något grundare i en XC60 jämfört med en V70, men hur är det med bredden?
Kollade upp för min del intressanta mått med avseende frågeställningarna jag hade. Måttjämförelse mellan XC60 och V70 (D4, Aut) enligt hemsidan:

XC60 / V70 (mm)
Baksätesbredd i axelhöjd: 1403 / 1434
Baksätesbredd i höfthöjd: 1367 / 1400
Benutrymme bak: 924 / 880
Takhöjd bak: 1003 / 981

Benutrymmet och takhöjden bak är ju till XC60'ans fördel, men de dryga 3 cm mindre i bredd blir jag lite orolig för. Blir det en stor skillnad i realiteten tro? Någon som har praktisk erfarenhet av XC60 på detta område? Speciellt intressant naturligtvis om någon är eller har varit i samma situation som jag, dvs två framåtvända barn stolar och en bakåtvänd.

Hittade inga mått på bagageutrymmet.
Bredden är nog inga problem men hur får du in dig själv i framsätet?

Båda framstolarna blir ju lidande av att du har en bakåtvänd i mitten.

Jag kan knappt sitta framför vår bakåtvända stol som vår 3-åring har. Visserligen är ett babyskydd lite mindre men snart skall ju den bytas mot en bakåtvänd bältesstol.
poseidon skrev:Bredden är nog inga problem men hur får du in dig själv i framsätet?

Båda framstolarna blir ju lidande av att du har en bakåtvänd i mitten.

Jag kan knappt sitta framför vår bakåtvända stol som vår 3-åring har. Visserligen är ett babyskydd lite mindre men snart skall ju den bytas mot en bakåtvänd bältesstol.
Menar du att det är sämre att ha den bakåtvända i mitten? Om jag inte minns helt fel så hade jag en bakåtvänd i min nuvarande V70 (exakt likadan som din) just för att jag på det sättet kunde "klämma in" den något mellan framsätena, och det gick bra. Är det sämre i en XC60? Är det bättre att ha de två framåtvända bredvid varandra, dvs en av dem i mitten och den bakåtvända bakom någon av framstolarna? Eller är det helt kört?!
sweborn skrev:Hade nog kört framåtvänd höger fram med ISOFIX för 8-åringen, framåtvänd på en ISOFIX-plats i baksätet för 5-åringen, den nyfödda i mitten med bältesfästning i baksätet samt frugan på andra sidan baksätet.
Tack för tipset. Finns det ISOFIX även fram? Menar du att XC60'an är så pass mycket kortare interiört så att man inte kan ha en bakåtvänd stol varken i mitten eller på en av sidorna utan att utrymmet för förare eller passagerare fram blir reducerat?
philipsguy skrev:Vad har du för barnvagn? Marigt att få in en traditionell vagn på längden i XC60...
Det får bli en ny, jag får väl hitta en som passar :) Tack för frågan. Är det svårt att hitta passande vagnar till XC60? Tips? Har jag beställt en småbil, eller vad har jag gett mig in i?! :)
Jag valde XC60 just för att mina långa tonåringar skulle få bra platser på våra långkörningar. Man sitter ju riktigt bra i baksätet även om du är 190 cm lång. Det var inte lätt att hitta någon annan bil i denna storlek med så bra baksäte.

Så det är väl mycket bättre att en vuxen åker ibak och kan hålla ordning ungarna.

Köp ett riktigt lastgaller så kan du packa ända upp till taket, då rymms en hel del i bakluckan.
En framåtvänd på passagerarsätet
En framåtvänd bakom föraren
Ett babyskydd/bakåtvänd i mitten
En mamma/pappa bakom passagerarstolen för att sköta om den lilla

Utan att veta om det får plats så borde detta vara det optimala fast med nackdelen att du har ett barn fram vilket du kanske inte vill pga krocksäkerhet etc... Svårt!

Ford Galaxy i stället kanske? :wink:
Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]