Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en V60 DRIVe-Automat, MY12. Bilen har stått en längre tid och nu börjar gnälla på att batteriet är lågt lite då och då. (kör ungefär 30 min i veckan). Detta skulle inte vara ett så stort problem normalt då jag skulle laddat upp batteriet igen med körning, men nu kommer jag inte att behöva köra i någon särskild utsträckning på ett tag (1-2 månader) och därför tänkte jag slänga på en batteriladdare av enklast möjliga slag. Bilen står i praktiken alltid i garage och hur lång tid det tar att ladda spelar ingen roll.

Min "personliga" service-tekniker på Bilia varnade mig för att använda konventionella laddare då dessa kan leda till bränt batteri. Han rekommenderade att använda en "intelligent" laddare. Bilen har start/stopp och därmed två batterier, vilket gör mig lite osäker på hur jag ska gå till väga.

Jag hade tänkt köpa en : http://www.batterilagret.se/productfile ... 254cfb.pdf

Funkar den?

Och är det i så fall bara att koppla in på +-pol, och chassi?

Enligt instruktionsboken har start-batteriet en kapacitet på 70Ah, och laddaren skall klara av att ladda 75 Ah-batterier. Det är som sagt inget problem att laddningen tar många timmar, eftersom bilen ändå bara ska stå. Jag kan tillägga att bilen har Volvo On Call som jag har hört belastar batteriet väsentligt.

Tips på hur man enklast går till väga för att ladda upp batteriet så det är någorlunda fullt, och så att jag slipper mötas av en "död" bil :-O) när jag till slut kommer att använda den, tas tacksamt emot. Om du avråder från denna laddare får du gärna rekommendera en annan!

Vänliga Hälsningar
Cali
Ja den funkar. Vad jag inte vet är om man även laddar extrabatteriet om man med bilen stillastående och avstängd laddar huvudbatteriet.

Om du skall ladda ofta (kan ju behövas på vinterhalvåret om man kör bränslevärmaren) så rekommenderar jag Cteks "Comfort indicator" för 99 spänn. Koppla in på batteriet och dra upp under huven mot vindrutan så ser du när det behöver laddas och kan koppla in laddaren utan att öppna huven.
lindern skrev:Din bilmodell är nog av sådant slag att den övervakar energi in och ut från batteriet. Om du då ansluter batteriladdaren fel så kan batteriet bli laddat utan att bilen fattar det. Kontrollera i instruktionsboken...
Så är det säkert, och det har även jag på min V60 MY12. Jag har dock laddat batteriet flitigt med laddaren ansluten direkt på batteripolerna. Hellre ett laddat batteri som bilen inte känner till än ett tomt batteri med känd status, typ.

För vad är alternativet? Oavsett hur du ansluter laddaren kommer ju inte batteriövervakningen att notera detta eftersom den sover sött när jag laddar. Jag vet inte exakt hur och när BMS:en fungerar, men jag vet (av egen erfarenhet) att det fungerar utmärk att ansluta laddaren direkt till batteripolerna.

P.S. Ctek gör utmärkta laddare, bra val!
Turbo gungar

Efter att ha läst runt lite i forumet hä[…]

Nu är jag inte 100 hemma på just dessa […]

Stiften kommer åt genom att plocka bort plas[…]

Taklucka 164 vajerfel

Hej! Har en Volvo 164 där takluckan slutat f[…]