Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krippe85
Tjena!

Var på väg hem idag då bilen plötsligt började rassla och rycka efter en sväng. ljudet minskade lite när jag tryckte ner kopplingen.
jag kunde inte lägga i någon växel.
när jag sen starta bilen var jag tvungen att hålla ner kopplingen (trots att spaken låg i friläge) släppte jag sen pedalen så dog motorn direkt.
gick inte att knuffa bilen ens med kopplingen nertryckt så fick ringa efter bärgare som tog bilen till Bilia.

det konstiga är att bilen har gått utan några konstigheter innan förutom att kopplingen slirat då det läcker lite mellan motor och låda
men sålänge man kör lugnt har det inte varit några problem alls. och nu plötsligt rasslar det som om varenda skruv i kopplingen vore lös :S
när jag öppnade huven såg jag att det kom pyttelite rök från en blå plastplugg där en av vajrarna sitter på.
vad tror ni kan ha hänt? skroten nästa eller det är ny kopplingssats som gäller?

bilen är en V70n -01 2,4t som är chippad och med manuell m56 tror jag den heter.
Om det skulle vara kopplingen som är skrot vilken koppling kan man använda för en rimling peng men som tål lite mer effekt?
R koppling?
Jag har även en 6växlad låda M66 som jag ev tänkt använda om den passar

tacksam för all hjälp och råd jag kan få.

Med vänlig hälsning
Krister
av basberoende
Krippe85 skrev:Verkar vara svänghjulshaveri enligt bilia..

Byt koppling med när den ändå är borta. Svänghjulet är inte så billigt att byta till nytt. Volvo skulle ha nästan 10 000:- för ett nytt till min när jag bytte. Dock fick jag tag på ett nytt för 5500:-

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]

Är försäkringar något som dis[…]

Avgaser ut från vänstra röret endast

Sitter ett spjäll i höger rör som &[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

Surt att kameran är så känslig och[…]