Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
Hejsan! Jag har en Röd Volvo 855:a ifrån 96 som det nu tyvärr har rostat igenom i skärmarna bak och en bit fram i tröskeln som man ser när man öppnar dörren! Jag har även fått ytrost på båda framskärmarna!

Ytrosten i framskärmarna tänkte jag endast slipa plåtrent lägga på något bra rostskydd tex zinkspray!? om det går att lacka över sen dvs

Här har vi en bild på ena framskärmen:

Bild

Bakskärmen ser lite värre ut:

Bild

Där har det rostat igenom hela plåten sen börjat rosta in i tröskeln vid bakdörrarna. Detta kan jag tänka mig blir lite svårare att lira till genom att bara slipa plåtrent och på med rostskydd! Men jag har hört att det ska gå att köpa lösa skärmkanten bak så att man bara kan kapa bort den gamla för att sedan svetsa dit en ny och lägga på rostskydd+spackel sedan färg.

Det jag undrar nu är om ni har några bättre lösningar på mitt problem. Så får ni gärna dela med er av dessa! :)

I annat fall är det någon som vet var man kan få tag i lösa skärmkanter asså bara själva delen där ifrån plåten är bockad och in emot hjulhusen!

Och även en annan sak ifall ni tror detta kan gå att få fint genom att använda sprayfärg på burk!? Har nämligen hittat en bra guide här som beskriver detta utförligt! :) http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2802.0
Han verkar få riktigt bra resultat!

Mvh Torgny
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Tycker det låter som du har rätt bra koll på vad som behövs göras för att få det så bra det går. Om rosten är genomgående är kapa och svetsa dit ny plåt enda vettiga lösningen, om man vill att det ska hålla mer än ett år.
Så "bättre" lösningar är svårt att komma med i det här fallet. Det enda är väl att du ev. bör behöva ett tunt, tunt lager spackel även på framskärmarna. Plåten kommer vara rätt porig utav sig, och det kan vara svårt att fylla upp med grundfärg.
Sen kommer du ju behöva slipa bort ett betydligt större område än det du ser, men det vet du nog redan. Likaså finns risken att när du väl börjar slipa på vad som ser ut att vara ytrost, så kan det visa sig att den är genomgående.

Lösa skärmkanter... Jadu, det är något jag själv letat lite efter, men det verkar som det utgått ur sortimentet på dom flesta ställena jag har hittat :???: Så kan inte hjälpa dig där... Fast och andra sidan är det där stället på bakskärmen rätt lätt att knacka till själv med en vanlig bit plåt.

Sprayfärg går bra att använda till små delar. Det kan dock vara svårt att få det riktigt bra (det ser alltid enkelt ut när man tittar på någon annan :D ).
Det viktigaste är att du köper en bra färg, 2-komps grundfärg och 2-komps klarlack, samt att dom 3 produkterna går bra ihop. Att blanda olika märken på grund-, bas- och klarlack kan få en oväntad kemisk reaktion som inte kommer se vidare snyggt ut. En billackeringsfirma bör kunna hjälpa dig att få en bra nyans och bra färg/klarlack.
Det kommer ju såklart bli att kosta en skaplig slant mer än t ex biltema färger, men bättre lack än den som (seriösa) lackeringsfirmor använder är rätt svårt att hitta :)
av Torgny77
Lucif3r skrev:Tycker det låter som du har rätt bra koll på vad som behövs göras för att få det så bra det går. Om rosten är genomgående är kapa och svetsa dit ny plåt enda vettiga lösningen, om man vill att det ska hålla mer än ett år.
Så "bättre" lösningar är svårt att komma med i det här fallet. Det enda är väl att du ev. bör behöva ett tunt, tunt lager spackel även på framskärmarna. Plåten kommer vara rätt porig utav sig, och det kan vara svårt att fylla upp med grundfärg.
Sen kommer du ju behöva slipa bort ett betydligt större område än det du ser, men det vet du nog redan. Likaså finns risken att när du väl börjar slipa på vad som ser ut att vara ytrost, så kan det visa sig att den är genomgående.

Lösa skärmkanter... Jadu, det är något jag själv letat lite efter, men det verkar som det utgått ur sortimentet på dom flesta ställena jag har hittat :???: Så kan inte hjälpa dig där... Fast och andra sidan är det där stället på bakskärmen rätt lätt att knacka till själv med en vanlig bit plåt.

Sprayfärg går bra att använda till små delar. Det kan dock vara svårt att få det riktigt bra (det ser alltid enkelt ut när man tittar på någon annan :D ).
Det viktigaste är att du köper en bra färg, 2-komps grundfärg och 2-komps klarlack, samt att dom 3 produkterna går bra ihop. Att blanda olika märken på grund-, bas- och klarlack kan få en oväntad kemisk reaktion som inte kommer se vidare snyggt ut. En billackeringsfirma bör kunna hjälpa dig att få en bra nyans och bra färg/klarlack.
Det kommer ju såklart bli att kosta en skaplig slant mer än t ex biltema färger, men bättre lack än den som (seriösa) lackeringsfirmor använder är rätt svårt att hitta :)
Tackar för respons! Det var tråkigt att lösa skärmkanterna utgått men jag hade befarat det sedan en tid tillbaka eftersom jag inte lyckats hitta dem någonstans! Ja just den bit som har rostat igenom i skärmkanten är la inge vidare svår att knacka till! Det som blir svårt att lösa är att rosten spridit sig in i trösklarna vid bakdörrarna(hade tyvärr ingen bra bild på detta). Detta kan vara ett problem i sig! Men men! Som tur är har jag en far som är riktigt duktig med plåt och svets så jag ska höra med han om han skulle kunna tänkas lösa detta! :)

Färgvalet jag hade tänkt göra är mulltona autolack! Lackerade nämligen en vinge i denna färg med riktigt bra resultat som följd! Dock så förstår jag att det är viktigt med rätt grejer. Eventuellt att jag kommer köra på 2 k rakt igenom Men har hört att en burk 2k kostar ca 300kr stämmer detta?

Å andra sidan är det bättre att göra det ordentligt med rätt grejer så man slipper problemet på några år igen

MVH Torgny
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, 2-komps brukar ligga på runt 250-300kr burken. Skapligt mycket dyrare än vanlig 1-komps, men och andra sidan håller det bra mycket bättre också.
1-komps är lite lurigt, den kan släppa och missfärga sig om man t ex har på för stark avfettning, medans 2-komp håller lika bra som resten av lacken på bilen. 2-komps är också lättare att hålla efter (t ex våtslipa, köra med lera eller rubbing), då 1-komps aldrig härdar ordentligt och kan "bli klet" när man börjar jobba bort det yttersta lagret.
av Torgny77
darkien skrev:finns ekonomiplåt till 855 på tex http://www.klokkerholm.com och mekonomen e återförsäljare för klokkerholm
Tackar för det svaret! definitivt värt att kolla upp! Men dessa har endast hela bakskärmen så att säga verkar det som?

Någon som har erfarentheter av vad det kan gå gå? :) I pris så klart?

Beroende på kostnaden så vore det här perfa att byta till istället!

MVH Torgny
av Torgny77
Lucif3r skrev:Ja, 2-komps brukar ligga på runt 250-300kr burken. Skapligt mycket dyrare än vanlig 1-komps, men och andra sidan håller det bra mycket bättre också.
1-komps är lite lurigt, den kan släppa och missfärga sig om man t ex har på för stark avfettning, medans 2-komp håller lika bra som resten av lacken på bilen. 2-komps är också lättare att hålla efter (t ex våtslipa, köra med lera eller rubbing), då 1-komps aldrig härdar ordentligt och kan "bli klet" när man börjar jobba bort det yttersta lagret.
Jag tror att det får ta och bli 2-komps! Bättre att göra det ordentligt ifrån första början! Sen är det inte så stora ytor heller så det kanske går åt 1-2 burk med färg och någon burk filler eller dylikt och 1-2 burk klarlack!

MVH Torgny
Användarvisningsbild
av darkien
all ekonomiplåt idag e hela paneler dvs man får köpa panelvis sen kapa ur den bit man behöver
av Torgny77
darkien skrev:all ekonomiplåt idag e hela paneler dvs man får köpa panelvis sen kapa ur den bit man behöver
Okej! Tackar för respons!

Du har inte en aning om hur mycket dessa skulle ligga på i styck pris?

MVH Torgny
12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bä[…]

Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa […]

Injektorer

Tänkt lossgöra ventilkåpan fö[…]

Fick tillbaka hastighetsmätaren idag. Montera[…]