- lör 09 nov 2013, 15:08
Insnöad på teori? Är det för att jag med räkne-exempel med data från ett utläst styrdon (Saab) visade att det jag sade stämmer?
Eller är det för att jag återgav Fords skryt om deras eco-boost motor?
En bil som har en sista växel, vars enda syfte är att få ner förbrukningen i motorvägsfart, skulle vara rejält tröttsam. Vinsten man gör i förbrukning, väger för de flesta antagligen inte upp förlusten man får av att ideligen behöva växla ner vid minsta backe eller acceleration.
Volvo gjorde så klart den bästa kompromissen utifrån marknadens krav under den period bilen såldes.
Om du fortfarande inte tror mig angående verkningsgraden kontra last, så får du gärna svara på varför automatväxlade bilar nästan alltid har ett lägre varvtal i motorvägsfart jämfört med sina manuella syskon.
Lucif3r skrev:Jisses, du är otrolig... T om käftar emot pettson :roll:Pettsson är väldigt duktig på mycket, men det är illa när han sprider osanningar. Dessa tänker jag fortsätta bemöta ända tills jag blir utsparkad i från forumet.
Sen tror jag inte många här är intresserade av andra bilar och dess motorer. Tråden handlade ursprungligen om 85x70 och dess vitblockare, inte någon skruttig saab :roll: f.ö. är "anor från 80-talet" långt ifrån samma sak som att vara samma motor med smärre modifikationer, vitblockarna utvecklades dessutom under 80-talet. Sent 80-tal, men 80-tal likväl![]()
Det finns bilar där man kan vinna på att byta utväxling så man får lägre varv, det är vi nog alla överrens om - men 85x70 är inte en av dom.
Dessutom är det rätt uppenbart att du är totalt insnöad i teori, och ignorerar praktiken helt och hållet... Om allt fungerade som i teorin skulle flygande bilar vara verklighet sedan många årtionden tillbaka.
Insnöad på teori? Är det för att jag med räkne-exempel med data från ett utläst styrdon (Saab) visade att det jag sade stämmer?
Eller är det för att jag återgav Fords skryt om deras eco-boost motor?
En bil som har en sista växel, vars enda syfte är att få ner förbrukningen i motorvägsfart, skulle vara rejält tröttsam. Vinsten man gör i förbrukning, väger för de flesta antagligen inte upp förlusten man får av att ideligen behöva växla ner vid minsta backe eller acceleration.
Volvo gjorde så klart den bästa kompromissen utifrån marknadens krav under den period bilen såldes.
Om du fortfarande inte tror mig angående verkningsgraden kontra last, så får du gärna svara på varför automatväxlade bilar nästan alltid har ett lägre varvtal i motorvägsfart jämfört med sina manuella syskon.