Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har precis installerat en parkeringsvarnare på min Volvo 940 från 98 och har kopplat in mig på backljuset. Jag kopplade in mig på jorden precis över kofångaren där två andra kablar var dragna (jag gissar på att det var till släpvagnen, då jag har dragkrok på bilen).

Jag testade för med att vrida upp nyckeln till pre-running, och lade därefter i back-växeln. Allt fungerade kanon. Dock när jag sedan startade bilen så lade både parkeringsvarnaren och backljuset av, och nu fungerar inte ens backljuset när parkeringsvarnaren är från kopplad. Ström går inte fram till kontakten. Det låter lite som en säkring har gått, men jag kunde inte lista ut vilken säkring som backljuset verkligen har (det stod inte på beskrivningen över alla säkringar, eller i manualen). Någon som vet? Kan det vara ett relä? Men borde då inte fler lampor eller fler funktioner inte fungera?

Lite andra saker som antagligen inte är relevanta men som kanske kan vara intressanta. På tal om där jag kopplade in jorden så kan jag också nämna att positionsljusen bak (de röda) blir lite svagare om jag kopplar bort de två kontakterna som sitter på denna jorden. Är inte det lite märkligt. Kan det betyda att jag har en kortslutning i dragkrokskontakten? Vore tacksam för lite hjälp då detta är min första bil. :-)

P.S; Jag kan bifoga bilder om det hjälper.

/Daniel
Senast redigerad av 2 sendtoandersson, redigerad totalt 0 gång.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android