- sön 10 nov 2013, 11:11
#803891
Läs detta om väjningsplikt för fordonsförare:
www.vti.se skrev: Uppföljning av regeln om väjningsplikt för fordonsförare mot fotgängare på obevakat övergångsställe.Tycker du själv att det fungerar bra när folk ligger 20 under gällande hastighetsbegränsning i vänsterfil och bromsar bakomvarande?
Resulatet visar att antalet fotgängare som skadats lindrigt i kollision med motofordon vid passage på obevakat övergångsställe ökade
med uppskattningsvis 15–20 % och antalet svårt skadade med 5–10 %.
http://www.vti.se/sv/publikationer/pdf/ ... stalle.pdf
torbjorn_75 skrev:sthlm skrev:Är det verkligen för nollvisionen man gör detta? Zebralagen har ökat anatalet skadade med ca 20%.Anledningen till zebralagen var att öka framkomligheten för de gående och att få samma regler som i andra länder,
inte nollvisionen. Att antalet skadade skulle ha ökat med ca 20 % verkar dock osannolikt då antalet dödade minskat med ca 20 %?
"Även om utvecklingen varit positiv återstår mycket för att nå nollvisionens mål. Åren 1996–1998 låg genomsnittet på drygt 70 dödade fotgängare per år, motsvarande antal i trafiken åren 2003–2007 har varit i genomsnitt 57 per år." -- Skadeutfall enligt polisrapportering och sjukvård
sthlm skrev:Sedan tror jag inte svenskarna är mogna att köra fortare förrän vi lärt oss använda blinkers och förstå att man inte ligger under hastighetsgränsen i vänsterfilen.Du menar väl att svenskarna inte är mogna att köra fortare förrän de lärt sig att man inte ska ligga över hastighetsgränsen, oavsett fil.
V70II D5 Summum AWD -13 Polestar