Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom det är oerhört vanligt att S60/V70N knarrar, klonkar och gnekar vid t ex farthinder och lastväxlingar tänkte jag dela med mig av hur mitt (eller egentligen mina) problem löstes. Det senaste året har jag fått mer och mer knarrande vid körning över farthinder, potthål och liknande. Bilen har även klonkat både fram- och bakifrån så fort chassit fått "arbeta" lite. Det har varit svårt att köra helt mjukt vid nerväxling, har känts som om hela motorpaketet rört sig.

Lösning 1:
I våras bytte jag samtliga fyra krängningshämmarstag, plus de båda stötdämparfästena bak. Två av knarrstagen var helt slut (ett fram och ett bak), men stötdämparfästena byttes mer eller mindre i onödan. Total kostnad för detta var runt tusenlappen, jag köpte delarna på Skruvat och Vparts och gjorde sedan allt jobb själv hemma i garaget. Inget svårt jobb, men till stötdämparfästena underlättar det om man kan vara två (det behövs en person under bilen och en i bagaget). Mycket av klonkandet vid körning över farthinder och ojämnheter försvann, men klonkandet vid lastväxling kvarstod.

Lösning 2:
Vid service förra månaden fick jag bekräftat mina misstankar att både de främre, under länkarmarna samt de främre, övre fjäderbensfästena var dåliga. Jag fick en offert på 10800 kronor av verkstaden. Denna stora verkstadsdrake tog dock betalt enligt sitt datorsystem, och det skulle innebära att jag skulle betala för stora delar av jobbet två gånger, iochmed att både felen kräver att man tar av hjulen, kränghämmarstagen osv.. Jag lämnade istället in det på en annan verkstad som fixade felen för 7300 kronor.

Körkänslan i bilen är verklig nästan som ny nu. Allt missljud är borta, bilen går mjukare men ändå samtidig stadigare samt att styrningen är mer exakt nu (vilket förvånade mig mest, jag trodde styrningen var som den skulle tidigare). Total kostnad för mig har varit runt 8300, men om man även köper länkarmarna och fjäderbensfästena på nätet och sen skruvar själv kommer man nog undan med runt 5000 istället. Väl värt pengarna, jag är toknöjd och känner verkligen att jag fått en mycket bättre bil =)
Vill också bara stämma i att jag också bytte mina bakre stötdämparfästen i "onödan".
Inte för att dom var dyra, men det var faktisk inte nödvändigt trots 42 000 mil!
Gummit var friskt och dom var inte synligt påverkade av körsträckan :D
Det är möjligt att dom har tagit lite "skada", men dom gjorde varken från eller till när det gäller klonkandet där bak, det var mest mina stötdämpare och stagen som var dåliga.
Jag fick igenom bilen på besiktning med blanka papper, fanns inget att anmärka på fast jag bad dem kolla extra noga då bilen klonkade mycket.

Åkte till jobbet dagen efter och plockade ner allt med fjädersystemet. Visade sig vara den undre fjädersäte på båda sidorna som var helt slut. I mitten av gummit så sitter det ett litet metalrör som är ingjuten i gummit.

Det var detta som orsakade allt klonkande/knorrande på våran bil, efter bytet så går bilen 100% tyst i gropar/bulor och farthinder. Kostade mig 238kr på biltema och fixade resten på jobbet gratis.
teddysoft skrev:Jag fick igenom bilen på besiktning med blanka papper, fanns inget att anmärka på fast jag bad dem kolla extra noga då bilen klonkade mycket.

Åkte till jobbet dagen efter och plockade ner allt med fjädersystemet. Visade sig vara den undre fjädersäte på båda sidorna som var helt slut. I mitten av gummit så sitter det ett litet metalrör som är ingjuten i gummit.

Det var detta som orsakade allt klonkande/knorrande på våran bil, efter bytet så går bilen 100% tyst i gropar/bulor och farthinder. Kostade mig 238kr på biltema och fixade resten på jobbet gratis.
Skönt om det är något så enkelt =) Både de övre fjäderbensfästena och de under länkarmarna är slitagedelar på våra bilar som håller 15-18 000 mil (min andra S60 som jag byter på). Slitna länkarmar (eller rättare sagt slitna länkarmsbussningar) ger dessutom anmärkning hos bilprovningen till slut.
Hej teddysoft , skulle du kunna lägga upp en bild på hur det gummit ser ut eller kanske ett artikel nr ? Min klonkar också från bakvagnen , besiktningen hittade inte det felet på min heller sist . Med vänlig hälsning, peter .
peter7705 skrev:Hej teddysoft , skulle du kunna lägga upp en bild på hur det gummit ser ut eller kanske ett artikel nr ?
Här har vi två bilder på hur dem såg ut på våran v70n:

Första här så ser man röret vid sidan om, som annars skall sitta ingjuten i fjädersätet. (Antar att gummit är 27000mil gammal då jag inte har hittat nån dokumentation från bilen ang. denna del ifall den har blivit bytt förut. )
Bild

Och här har jag lagt i röret i gummit, men då det har nötits lös så glappar den både upp och ner samt åt sidorna och
det är det som gjorde att det klonkande i våran framvagn.
Bild

Originalreservnummret kan jag ej, men på biltema så har den 72753 och kostar 119kr/st.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... LVO-72753/
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]