Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
Jag har haft tre automatväxlade Volvo, en 855 och två V70. Visst, det är inga sportiga lådor men det är ju inga sportiga bilar heller hur många hästar dom än har.

Den åttastegade ZF:en lär ju vara hur bra som helst, jag har inte provkört nån och tror inte jag vill göra det heller, inte före jag ska byta bil nästa gång iallafall. :D Det skulle kunna bli en dyr provkörning.

En sak är ganska klar och det är att jag inte vill ha nån manuell bruksbil igen.
Exakt på vilket sätt är en manuell låda "roligare"? Ja, om man inte har någon pervers läggning och finner just upprepat nedtryckande av en pedal följt av viftandet med en spak, som något roligt. Och vad är i så fall det roliga med detta?
Lugna dig lite Ilestrof. Folk får tycka annorlunda utan bli nedklankade på. Jag vill "köra" min bil inte bara åka med...Men det är valfritt som tur är :D
Lådan rasa på min morbrors xc70-08 endast 5000 mil och lungt körd av hans fru till och från jobbet....
Användarvisningsbild
av Perc
Jag kan också tycka att det är roligt att veta exakt vilken växel jag har i, och att kliva på och varva ut och avsluta med att trampa in kopplingen före det börjar gå olagligt fort. Med automatlåda är det liksom lite av ett slutgiltigt beslut när man väl kliver på, "nu jävlar ska jag accelerera fort, ur spår allihop" typ. Att matcha varvtalet vid nedväxling kan också ge tillfredsställelse.

Men är det så kul att jag vill drags med det varje dag, i bruksbilen? Näe.
av *pettson*
Har man kört 140 och 240 automat så har man kört lådor där filter och olja kan bytas.
Har man kört en 850 36000mil med samma automatlåda så har man troligen en gammal taxi. Eller så har man turen att ha hittat ett av mycket få exemplar.

Vad gäller om man kör 850 så kanske ekonomi är ett problem mer än lådan. Ja kanske är det så, men jag vet tyvärr ingen i min bekantskapskrets som hostar upp 60.000kr på en kvart för att lådan gått hädan. Mina bekanta har bilar för låtsäga 100-550.000 men ingen verkar sugen på att ta sådana kostnader. En av dom avyttrade sin subaru med 7200 mil på mätaren då hans motor gav upp mitt på motorvägen. 102.000kr kostar ett utbyte inkl motor. Han sålde bilen för 55.000kr. Det är gott om skjutna lådor och motorer(diesel) på t.ex blocket. Nåt som dammsugs av bildemonteringar.
Nexus skrev:Lugna dig lite Ilestrof. Folk får tycka annorlunda utan bli nedklankade på. Jag vill "köra" min bil inte bara åka med...Men det är valfritt som tur är :D
Lådan rasa på min morbrors xc70-08 endast 5000 mil och lungt körd av hans fru till och från jobbet....
Jag är helt lugn, jag lovar. Jag är bara nyfiken på vad som är så roligt med att frikoppla och växla stup i kvarten? Jag gjorde det mellan 1989 och 2004 och har aldrig tyckt att det vart speciellt roligt. Tvärt om så tycker jag att det är roligare att köra automat. Till och med på de flesta supersportbilar, alltså bilar som anses vara så sportiga som bilar kan vara, har man ju skippat spakvevandet. Jag tror mer de handlar om det där konservativa tänkandet som följer bilbranschen och bilister att växlande anses vara en stor del i konsten att framföra motorfordon, alltså en kvarleva från bilens barndom :mrgreen:
Tja, jag tycker det är roligare att köra manuellt, samtidigt bekvämare med automat, jag skulle inte vilja ha manuell på jobbet så roligt är det inte att vispa runt då vill man ha det bekvämt men när man kör privat de få minutrarna eller timmarna så är det roligt att kunna växla själv. Men om jag ska lägga mina pengar på egen bil så är det ekonomin som talar för manuell, av de skäl pettson räkna upp. Har dock haft en 144 automat, det var bekvämt, men segt. Dagens superväxellådor verkar på jobbet alla fall som om de var ihopsatta av wellpapp men likväl dyra som om de vore av guld, så för mina pengar nej, men annars ekonomin undantaget inget fel på automat, kan lika gärna åka automat som manuell spelar ingen roll men det är lite skillnad på känslan.
Edit: Automat är grymt bekvämt i staden och i köer, men det är inte roligare.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Finns det något som talar för att manuella lådor inte blivit sämre i samma utsträckning som vissa anser att automatlådor blivit det? Behöver man aldrig byta olja i en manuell låda? Har de alltid ett lättåtkomligt filter som kan bytas?
Användarvisningsbild
av Funk
llesrof skrev:Finns det något som talar för att manuella lådor inte blivit sämre i samma utsträckning som vissa anser att automatlådor blivit det? Behöver man aldrig byta olja i en manuell låda? Har de alltid ett lättåtkomligt filter som kan bytas?
Manuella lådor har som regel inga ventiler eller hydraulsystem som behöver filtrerad olja... men visst man oljans smörjegenskaper försämras över tid.

/Thomas
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?