Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Mobbe
Har stenskott i ett och en inbackad dragkrok i det andra extraljuset = två trasiga.
Tänkte byta till Xenonmodeller.
Nu till min fråga. Vad har ni pionjärer för erfarenheter av lagens väktare och/eller bilprovningen när de ser era xenonkonverterade 60-70W extraljus från tex Xenonkungen? :???:
Användarvisningsbild
av vetten
Helljuset är dom helt ointresserade av :mrgreen:

Det får inte vara några vassa glasskärvor eller vassa kanter kvar i dom trasiga, eller om du bara har två trasiga så varför inte plocka bort dom ?:-/
av Mobbe
vetten skrev:Helljuset är dom helt ointresserade av :mrgreen:

Det får inte vara några vassa glasskärvor eller vassa kanter kvar i dom trasiga, eller om du bara har två trasiga så varför inte plocka bort dom ?:-/
Det är inte dags för besiktning än. Ska köpa nya extraljus inför vinterns mörker. Därför är jag sugen på något ljusstarkare. Därför undrar jag om någon haft problem med besiktning eller vid tex poliskontroll med 70W Xenon monterade. :???:
Men bra att höra det du säger om besiktningen. Fler som har erfarenheter?
av osla
du får ha hur mycket som helst att lysa med i x-ljusen. finns inga krav på dom, bara dom är hela och inte finns vassa kanter så är det lungt. har 5 xenonkonverterade big knickare, 3 med 75w och 2 med 35w och ingen sa något på besiktning
Användarvisningsbild
av kvantskum
Det är nog det sista du behöver oroa dig för. På många ställen kör lagens långa arm själva med konverterade lampor. Otroligt men sant.
Om du känner dig överparanoid vid besiktningen kan du ju alltid dra säkringen när du är där.
Användarvisningsbild
av kvantskum
Om du funderat på just 70w xenon, tänk då på att kelvintalet kommer sjunka ca 800-1000k mot vad lampan är märkt med.
Det används samma sorts xenonlampa till alla wattantal mellan 45-70w, därför förändringen av kelvin med ökande ballasteffekt. D.v.s. om du väljer 5000k så kommer den verkliga färgtemperaturen hamna runt 4100-4300k.
av Mobbe
kvantskum skrev:Om du funderat på just 70w xenon, tänk då på att kelvintalet kommer sjunka ca 800-1000k mot vad lampan är märkt med.
Det används samma sorts xenonlampa till alla wattantal mellan 45-70w, därför förändringen av kelvin med ökande ballasteffekt. D.v.s. om du väljer 5000k så kommer den verkliga färgtemperaturen hamna runt 4100-4300k.
Tack för tipset!
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?