Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rietzen
Jag har ett otroligt frustrerande problem på halsen!
Var på besiktning med min 855 -95 och fick några tvåor som jag fixa till och åkte tillbaka för efterbesitning. Besiktningsmannen uppmärksamma de då ett annat fel: srs lampan lös inte. Dock fick jag ingen ny två utan åkte därifrån direkt för att fixa det.

Jag gjorde först en felsökning och fick fram att det var något fel på passagerarair-bagen. Skruva sen av instrumentpanelen och såg att det inte satt någon lampa i. Satt dit en lampa och upptäcker då att den inte slocknar och bestämmer mig för att köpa ny ratt för att få rätt på felet..

Nu kommer jag till mitt problem. I brist på tid så måste jag göra en tillfällig lösning. Jag tänkte enkelt: bygla srs sladden till oljelampan.. Kapade då den brun/gröna sladden (srs) för att sätta fast den är dem svart/bruna (olje).

Det som hände är följande: om öljrlampan lyser så lyser inte srs-lampan, och vise versa. Testade även att ta bort srs-sladden helt och i min förvåning så lyser lampan ändå??

Instrumentbrädan är yazaki och kopplingschemat hitta jag här: http://www.volvoclub.org.uk/tech/servic ... tPanel.pdf

Hur gör jag?
av umekille
Du fick fenomenet att då oljelampan slocknar jordar den
så srs lampan lyser. Om du googlar så kan du få tips om hur du
kan sätta in en diod så den slocknar efter ca: 2-sec.
Rietzen skrev:Jag gjorde först en felsökning och fick fram att det var något fel på passagerarair-bagen. Skruva sen av instrumentpanelen och såg att det inte satt någon lampa i. Satt dit en lampa och upptäcker då att den inte slocknar och bestämmer mig för att köpa ny ratt för att få rätt på felet..

... What? Du har fel på passagerarkudden, men du tror du kan åtgärda det med en ny RATT? Uh... ok... ha så kul? :???:
på BMW så sitter det en extra diod på klustret som lyser upp SRS lampan, det är en backup om den vanliga skulle gå sönder. Har ingen som helst aning hur det är på Volvo.
av *pettson*
Så det är alltså enklare att riva instrumentet, leta elscheman på hur man kommer runt problemet än att köpa en begagnad ratt med fungerande bag?
Jadu vi prioriterar antagligen vår fritid olika antar jag?
Själv brukar jag inte prioritera den med att fuska ihop min egen bil, eller andras för den delen.
En komplett ratt kostar 800spänn plus frakt på skroten när jag tittade nyss.
Det finns ju även alternativet köpa på blocket.
MEN.. är det vad jag TROR det är, så är inte bagen problemet utan kontaktrullen. Vips sjönk priset till 250 spänn plus frakt.
om inte besiktningen är allt för slappa så går det som ovanstående säger, det funkar inte att plocka bort en airbagratt och tro att det är ok Förvisso är deras jobb att se så att lampan tänds OCH slocknar vid uppstart men dom acceptera liksom inte vad som helst. Dessutom lär ju inte detta lösa ett problem med en SRS lampa som inte slocknar om någon nu trodde det.

gubbstrutt jag har nog hittat vad felet är […]

Bytte hjullagret idag och monterade nya skivor och[…]

Har du inga problem, kör vidare.

Idag har jag köpt nya batterier till nycklarn[…]