- lör 09 nov 2013, 00:30
Rådlös skrev:En lång tråd, men jag fastnade på TS fråga i början: "Nu har jag inte bara vant mig utan kan inte längre förstå varför manuell är så vanligt här. Är det "vi" eller "dom" andra som är knasiga? Jag menar varför ska man trampa och veva i onödan, eller gör man det?"Äh... att myndigheterna, i det här fallet Transportstyrelsen, skulle ha en "fientlig syn" på automatlådor för att raggarbilar hade det, tror du väl inte ens på själv? Har man inte fått lära sig att växla och hur pedalerna fungerar så skall man inte ge sig på att köra en manuellt växlad bil. Kan man detta så man man också köra en automatväxlad bil eftersom det är samma som en manuell minus frikopplande och växlande. Det är lättare att reda ut än att vara upplärd på automatlåda och sedan helt plötsligt befinna sig i en manuellt växlad bil och försöka reda ut detta. Det kan vara rent trafikfarligt.
När jag tog körkort i början på 60-talet var det så att om man körde upp för körkortsinspektören (detta var innan Bilprovning och nyare körkortsregler började gälla) i en bil med automatlåda, så gällde bara körkortet för bil med automatlåda!!! :-O) Körde man däremot upp med manuell låda så gällde ju kortet naturligtvis för båda typerna.
Körkort kunde ha förbehåll inskrivet i kortet på den tiden. Jag vet t.ex en i den perifera bekantskapskretsen som var enögd. Han hade ögonprotes på en ögat. Det stog i hans körkort att han fick bara köra i max 80 km/tim. Att han ägde en Austin Healey (Googla på den) kunde man nog inte göra något åt.
Så rent historiskt har man från myndigheter haft en "fientlig syn" på automatlådor. Kanske det ansågs som ett hjälpmedel för handikappade eller något sådant? Och många "hemska raggarbilar" hade automatlåda. Och "dom skulle ju helst gallras bort!"
"I didn't hear the question but the answer is aliens"