Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Rådlös skrev:En lång tråd, men jag fastnade på TS fråga i början: "Nu har jag inte bara vant mig utan kan inte längre förstå varför manuell är så vanligt här. Är det "vi" eller "dom" andra som är knasiga? Jag menar varför ska man trampa och veva i onödan, eller gör man det?"

När jag tog körkort i början på 60-talet var det så att om man körde upp för körkortsinspektören (detta var innan Bilprovning och nyare körkortsregler började gälla) i en bil med automatlåda, så gällde bara körkortet för bil med automatlåda!!! :-O) Körde man däremot upp med manuell låda så gällde ju kortet naturligtvis för båda typerna.
Körkort kunde ha förbehåll inskrivet i kortet på den tiden. Jag vet t.ex en i den perifera bekantskapskretsen som var enögd. Han hade ögonprotes på en ögat. Det stog i hans körkort att han fick bara köra i max 80 km/tim. Att han ägde en Austin Healey (Googla på den) kunde man nog inte göra något åt.

Så rent historiskt har man från myndigheter haft en "fientlig syn" på automatlådor. Kanske det ansågs som ett hjälpmedel för handikappade eller något sådant? Och många "hemska raggarbilar" hade automatlåda. Och "dom skulle ju helst gallras bort!"
Äh... att myndigheterna, i det här fallet Transportstyrelsen, skulle ha en "fientlig syn" på automatlådor för att raggarbilar hade det, tror du väl inte ens på själv? Har man inte fått lära sig att växla och hur pedalerna fungerar så skall man inte ge sig på att köra en manuellt växlad bil. Kan man detta så man man också köra en automatväxlad bil eftersom det är samma som en manuell minus frikopplande och växlande. Det är lättare att reda ut än att vara upplärd på automatlåda och sedan helt plötsligt befinna sig i en manuellt växlad bil och försöka reda ut detta. Det kan vara rent trafikfarligt.
Rådlös skrev:Det vet jag inte, men har svårt att tänka mig att den regeln lever kvar. Jag har ju så att säga inte haft anledning i att sätta mig in i dagens regelverk.
Det villkoret finns kvar. Varför skulle det inte göra det? Har man bara lärt sig att köra manuellt växlat så behärskar man även automat, men sällan tvärt om.
Detta får mig att tänka på en tjej som gick i en parallellklass på gymnasiet. Hennes föräldrar hade en bil som var automatare, således övningskörde hon privat i bil med automat och körde upp i föräldrarnas bil. Minns att många tyckte hon gjorde en knasigt val att låsa sig till att bara kunna köra automat, kanske även jag och visst kanske det är lite knas, en dag kan man ju faktiskt behöva kunna köra en bil med manuell. Men mentaliteten "ställ dig i ledet och stick inte ut" var tydlig minns jag.

Har inte tänkt på det med att lådor kanske också kan behöva service, mycket trist att det inte är inskrivet i schemat och ännu tristare när man aktivt försvårar service.

Det som slog mig är även om automat kan påverka trafiksäkerheten till det bättre? Kanske är det absolut så, kanske inte. Jag menar allt som tar upp tankeverksamhet när man framför ett fordon gör ju att man förlorar den uppmärksamheten någon annan stans.
Ilesrof: På den här tiden som jag beskriver, början av 60-talet var Transportstyrelsen inte ens påtänkt. Det var Länsstyrelsen i varje län som hade makten. Dom beviljade och skrev ut körkort, skötte besiktning som polisen hade påtalat, höll ett länsvis bilregister, det var ju en länsbokstav på varje registreringsnummer.
Man kan nu så här efteråt konstatera att Bilprovningens start var av godo, för då fanns det ett byråkratiskt regelverk att följa, en "pärm med rätt och fel". Det gjorde att godtyckliga och personliga bedömningar fick mindre spelrum. (Även om det undantagsvis förekommer)
Myndighetspersoners attityd mot "raggarbilar" kan säkert fler äldre bilister och bilägare berätta om i fall du hör dig för. Jag har mina erfarenheter av detta och andra har sina.
av PTV
*pettson* skrev:Problemet med automat är inte när bilen är ny. Är du förstaägaren? Grattis du åker förmodligen rätt ekonomiskt och skönt.
Problemet är när den blir äldre. Men visst? Tycker man att det är roligt att hosta upp runt 20.000 för en renoverad automatlåda så har man ju 25000 mil till om den sköts? (volvo 850, volvos pris för utbyteslåda 2011=27300kr)
Att taxibilarna går så länge med sina, är just för att taxiavtalen innehåller en helt annan service i mångt och mycket. Ta vi våra gamla 850s så innehöll taxi och polis service oljebyte i automatlådan. Medans svennes fullservice inte innehöll några byten alls i lådan. Inte ens erbjudanden om sådana. Inte heller sitter filtret som bör bytas redan vid 15000 mil så till att det är möjligt överhuvudtaget utan att ta bort växellådan och plocka isär den rejält.
Tar vi 70 serien så blev det inte ett dugg bättre egentligen. Det som tillkom var att kunden kunde få oljebyte i växellådan. Men han informerades aldrig istället.
I övrigt är det ju samma växellåda så.. tja servicevänligheten sket sej i starten. Det går att byta olja.. men filtret är inte gjort på en kvart.

Jag kan mycket väl tänka mej att åka automat. Men då får jag byta till ett bilmärke som faktiskt FÖRSTÅR att dom har en automat. Vilket krymper fort. Det är eftermarknaden som gäller inget annat. Det vill säga saker SKA gå sönder. Det finns ingen annan förklaring till varför man hela tiden strävar BAKÅT.. inte framåt.
Lådan ska skötas och det ska gå att byta filter i fanskapet, mindre oljemängd, mer jobb för oljan, ja det är ingen höjdare för livslängden och framförallt inte för FILTRET som oftast inte kan bytas om inte lådan tas ned och plockas isär, nåt ingen service utför.

VAG älskar sina plomberade enheter som går runt 20-25.000 mil som längst och sen självdör, glöm alltså oljebyten och filterbyten.
Dom är inte så dyra som man kan tro som utbytesrenoverade, 2007 som nu är några år sedan, bytte jag tre havererade till utbytesrenoverade. Fick ett bra pris på endast 38600kr plus moms.
Ja.. alltså för varje låda omonterad. Det är verkstadsnettot. Nåt som ingen med manuell låda behöver hosta upp någonsin. Men priset är bra att ha sålänge det är garanti. Sen vill inte bilhandlaren veta av bilen heller.

Det är lite lika mellan automatlåda och dieselbil i sverige. Det är något utomjordiskt som tydligen ska betalas rejält. Vi kan torrt konstatera att om bilen kostade vad delarna kostar på eftermarknaden så bör en V70 dieselautomat årsmodell 2005 kosta runt 2 miljoner kronor. Helt exakt går inte att räkna ut då allt inte finns på eftermarknad att köpa. Det är ioförsej ett pris man delar med dom flesta märken.

Menar.. en utbytestopp till bensinmotor kostar i snitt 5000kr. En motsvarande dieseltopp 27.000kr.
En renoverad manuell låda kostar runt 7-8 tusen och en automat runt 30.000kr. (finns billigare, finns fina tiptronic till S80 också för drygt 59000kr)
Bägge har ungefär samma mantimmar och bägge har ungefär samma reservdelskostnader vid renoveringen. (förutsätter att inga haverier hänt).
Varför? För att man kan..

Så jodå.. hade jag råd att köpa mej en splitt ny bil så blir det gärna en automat. Men ALDRIG att jag köper en begagnad sådan, om den inte går att sköta fullt ut.

Till och med när jag byggde min bandmaskin så fick jag fundera på reparationskostnaderna OM något händer, automat var ett måste när jag kör i skogen. Det blev en Volvo 460 bensinmotor med automatlåda som går att köpa i minut och parti för några tusenlappar. Som går att renovera och serva närsom( skiter det sej är det renault 2 liters). Lådan återfinns på i stort sett alla franska bilar i samma motorklass runt samma årtal(renoveringskit helrenovering= 3000kr) Att det blev bensinmotor är inte heller det någon överraskning då den kostar en spottstyver att pilla med jämfört med dieselvarianterna som nu börjar bli så gamla att vår mackdiesel börjar göra sej påmind i pumpar och spridare. En uppsättning bensinspridare kostar 500 spänn. En uppsättning dieselspridare med okänt miltal kostar runt 2500kr. OM det finns mätspridare så kostar bara den 2500kr begagnad.
Så.. tja.. det finns mer än ett sätt att fundera på sina bilval.
Stämmer ju inte alls ... Har kört med diverse Volvo bilar med automatlådor blandat med manuella sedan 140 versionen.Den treväxlade automatlådan i 240 gav aldrig upp trots att resten av bilen långsamt bara blev sämre.Samma sak var det med en 850 med automat som rullat närmare 36 000 mil och där felen var många men automatlådan bara snurrade på. :D
Jag skiter nog fullständigt i va de sitter för låda i min bil. Har automat i min nu och är fruktansvärt nöjd :) Bekvämt som satan:)

På jobbet (vw) så är hälften av alla audi automater, 95% av alla nya golfar, passater med mera automat. Så det blir allt vanligare :)
När det gäller Volvo skulle jag absolut välja manuell låda. Maken till slirande gummisnoddslåda är svårt att hitta.
Kunde ALDRIG vänja mig vid detta under de styvt 2 år jag hade bilen. Förbrukningen skjuter också i höjden, oavsett hur man anstränger sig att köra ekonomiskt. Hedenhös är milt uttryckt.
Nu kör jag en -09 BMW med nya ZF-lådan. Vilken himmelsvid skillnad! Här låser den lock-upen redan vid 1100-1200 varv vid behov, och växlar blixsnabbt vid omkörningar. Så med BMW blir valet automat.

Lite underligt, för egentligen skulle man ha föreställt sig att förhållandena varit omvända.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?