Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Handbromsen på min volvo 850 -93 fryser fast så fort det blir minusgrader ute, den låser fast ena hjulet och man måste rycka i vajrarna för att den ska släppa, så jag kan aldrig använda handbromsen på vinter halvåret.

Vad ska jag göra åt det här, vajrarna är köpta på biltema och backarna lika så... det är relativt nytt allting så det borde ju fungera, det började krångla förra vintern 2008-2009 då jag tvättade bilen sent på året (september-Oktober 2008)och det frös över natten... sen dess har det alltid krånglat, kan de vara vatten kvar i vajrarna som inte kommer ut, men man tycker ju dom borde ha torkat förra sommaren redan?

tacksam för svar

MVH/Nicklas.
Användarvisningsbild
av Nexus
har det kommit in så lär de börjat rosta och då är det nog inget annat göra än byta. Mina gammla virar klarar ju tvätt och -28 grader utan frysa 8)
Grammse skrev:har det kommit in så lär de börjat rosta och då är det nog inget annat göra än byta. Mina gammla virar klarar ju tvätt och -28 grader utan frysa 8)
jo de klart, men vart ska man köpa nya nånstans då, köpte förra på Biltema och dom tar ju in vatten och är inte något vidare att lita på då?

ska man testa att smörja dom?

man tycker ju att vajrarna ska hålla längre än 1/5år... dom som var där innan funkade ju utan att frysa även fast de var rostiga

någon som testat meckonomens vajrar?

/Nicklas.
Lyfter upp denna tråd igen pga att har samma problem. Handbromsen funka prima sommartid eller när den har stått i garaget över natten och sen vintertid så fryser den direkt. Vet att många Volvo 850/S/V70 har samma besvär. Är det fabrikations fel eller är det pga att vajrarna rostar? Defekta ok, dvs dåligt underhållna?
av *pettson*
AudiRaacing skrev:Lyfter upp denna tråd igen pga att har samma problem. Handbromsen funka prima sommartid eller när den har stått i garaget över natten och sen vintertid så fryser den direkt. Vet att många Volvo 850/S/V70 har samma besvär. Är det fabrikations fel eller är det pga att vajrarna rostar? Defekta ok, dvs dåligt underhållna?
Första och största felet är att dom antingen inte är ordentligt ditsatta så det är tätt vid hjulen. Eller så har man sprickor eller andra skador på höljet där vatten tränger in.
av BjarneJ
Hade samma problem på min 850 AWD, minusgrader = frusen handbroms. Beslutade att byta skivor, vajre, bromsbelägg till handbroms och skivor för att en gång för alla komma tillrätta med det återkommende problemet. Det viade sig att vajerhöljet var skadat på samma ställe på båda sidorna just där det sitter ett fäste i länkarmen. Skadorna syntes inte vid en vanlig undersökning så det var fritt fram för vatten,slask och annat att ta sig in under höljet.
Köpte nya vajer skivor och annat vid CVI.

Tyvärr lär ditt problem återkomma,[…]

Enligt Vparts så ska dessa få plats, […]

Ström och genomföring verkar inte s&ari[…]

Spolning av automatlåda

Kan det verkligen stämma? Vi har bytt olja[…]