Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sthlm
Nu hoppas jag att jag inte blir utkastad när jag inte har så ny och fin bil som er....

Har skrivit här tidigare --> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=89147
Kollade efter detta upp med besikningen vad som gäller för våra bilar, och precis som flera nämner så testas bilarna med tändningen av.

Det som jag ändå gått och klurat på när det gäller detta är vad en AWD skall klara?
Om jag bromsar på is 100ggr på en vinter så att ett av hjulen nyper på torr asfalt utanför isfläcken.
Om jag gasar till ett däck nyper i torr asfalt 100ggr samma vinter.
Är haldexen förbrukad då?
För en lekman som mig så känns det inte som om rullarna kan förstöra något om man ser till hur mycket stryk systemet tar när det används.

Men upplevelsen på sådana autostartande rullar som jag skrev om i den länkade tråden önskar jag ingen här...hua.
Användarvisningsbild
av Media
sthlm skrev:Nu hoppas jag att jag inte blir utkastad när jag inte har så ny och fin bil som er....

Har skrivit här tidigare --> http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=89147
Kollade efter detta upp med besikningen vad som gäller för våra bilar, och precis som flera nämner så testas bilarna med tändningen av.

Det som jag ändå gått och klurat på när det gäller detta är vad en AWD skall klara?
Om jag bromsar på is 100ggr på en vinter så att ett av hjulen nyper på torr asfalt utanför isfläcken.
Om jag gasar till ett däck nyper i torr asfalt 100ggr samma vinter.
Är haldexen förbrukad då?
För en lekman som mig så känns det inte som om rullarna kan förstöra något om man ser till hur mycket stryk systemet tar när det används.

Men upplevelsen på sådana autostartande rullar som jag skrev om i den länkade tråden önskar jag ingen här...hua.

Det är en intressant frågeställning som en av besiktningsmänniskorna också berörde för att lugna min oro. "Bilen måste ju klara en inbromsning på en isfläck". Men frågan kvarstår; hur mkt stryk tål AWD:n egentligen? Även om bilar av den här karaktären inte är några egentliga terrängfordon bör de ju klara lättare stockar och stenar vilket ju medför att de fyra hjulen långt ifrån snurrar synkront.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]