Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tohj03
Hej,

har en Volvo XC60 2,4D AWD -09:a som har ett störande missljud som kommer och går.
Det är ett "tickande" som endast hörs mellan varvtalen 1600-1800 v/min.
Det verkar inte spela någon större roll om bilen är kall eller varm, det verkar komma som det behagar.
Ibland kan det gå veckor mellan dom tillfällen man hör missljuden eller inte.
Andra dagar låter det ordentligt (tickar/knackar) och då kan det låta ett par-tre dagar innan det återigen är helt borta.
Har haft bilen innen för kontroll men självklart hittade dom inget samt att det inte lät just då... .

Min mekaniker hade aldrig hört talas om detta samt hade ingen direkt aning om vad det kunde vara.

Således, någon av alla XC60-ägare/mekaniker med samma motor som haft detta problem eller hört talas om det?
Bilen har endast gått 3900mil samt är servad och skött enligt konstens alla regler.

Tacksamt för svar.

Mvh
Tommy
Användarvisningsbild
av bjornw
Hade ett spikande ljud på vår MY10 (dubbelturbo, vilket du väl inte har?) vilket liknar din beskrivning. Man förklarade det med en remspännare som inte skötte sig bra. Det kom ingen lösning på det innan vi sålde bilen. De sa att om man spänner den hårdare försvinner tickandet men då riskerar man ett haveri istället.

Jag har hört Ett liknande ljud på vår MY11B också, men det är inte alls lika konsekvent eller frekvent. Har inte undersökt det.
av Raymond
Har du fått utbytt multirem och remspennare? Ligger en quality bullentin på det, få din handlare at kontrollera om det är gjort/skall gjöras på din bil. Annars har det varit några modeller som har fått utbytt registerrem pga. gnisslande oljud. Det kontrolleras enkelt av verkstaden ved at det er mycket roststöv under registerremsdekselet.
av tohj03
Halloj,

tackar för feedbacken.
Jag har precis som många andra fått en återkallelse för byte av just remspännaren samt remen till motorns hjälpaggregat.
Trodde dock inte att just den typen av fel skulle ge upphov till ett missljud som mer låter som en gammal knackade diesel med lyftarproblem.
Men det verkar ju dock som det trots allt kanske är just det som är problemet!
(har även sett att detta redan byts en gång tidigare på min bil)

Skall lämna in bilen på garantijobbet så få vi se om det hjälper, uppdaterar länken efter bytet.

Mvh
Tommy
av tohj03
Har bokat in mig till torsdag nästa vecka, smyger fram på vägen tills dess... .
Problemet har ju funnits ganska länge dessutom och just nu är det tyst.
Skall hårdköra lite efter bytet för att se om det var det som var felet eller om missljuden kvarstår.

Tack för alla inlägg//Tommy
av tohj03
Halloj,

nu har jag bytt remspännaren samt remen men ljudet kvarstår dessvärre.
Mellan 1500-2000 v/min så låter det ibland lite som när man satt ett kort på bakhjulet av en cykel!
Dock inte lika högt men ungefär samma ljud, svårt att beskriva det men det hörs ganska markant.
Det skumma är ju att det fortfarande försvinner helt ibland för att inte återkomma på flera dagar... .

Någon som har ytterligare tips på vad det skulle kunna tänkas vara?
Kan det vara en lyftare, skev fläkt som ligger mot eller dyligt?

Alla tips mottages tacksamt!

Mvh
Tommy
Jag har precis haft inne min xc60 -11 med tickande ljud mellan varvtalen 1500-2000 +-. Det gick även höra en liten ökning av ljudet när min a/c var på. Felet visade sig vara ett kullager i remskivan.
markusxc60 skrev: fre 08 nov 2013, 12:08 Jag har precis haft inne min xc60 -11 med tickande ljud mellan varvtalen 1500-2000 +-. Det gick även höra en liten ökning av ljudet när min a/c var på. Felet visade sig vara ett kullager i remskivan.
Vilken remskiva byttes menar du? Är ljudet borta sedan dess?

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]