STÖDLAGERHAVERI / KARDANAXELHAVERI V70 R AWD
OBS - jag säger inte att det här är rätt, men såhär har jag gjort och det funkar skitbra.
Bil:
V70 R AWD -98
Felsymptom:
"Burrande" ljud vid skarpa svängar i vissa hastigheter.
Felorsak:
Gummit som håller kardanaxelns stödlager på plats är utslitet.
(HJÄLP vad jag har felsökt - hjullager, drivknutar, diffspärr mm mm...)
Min bil är en sen -98, dvs det går inte att byta bara stödlagret, utan man måste byta hela kardanstången.
Lösning:
(Läs HELA instruktionen först!)
Verktyg/utrustning:
(3/8" spärrnycklar är att föredra då man kommer åt lite lättare, men det går hyfsat med 1/2")
En tub polyuretanfog, typ "Sikaflex" (tänk på att det fäster för evigt på ALLT - ha inte Armani-skjortan på dig när du gör det här)
Insex-hylsnyckel 5 millimeter (eller var det 6? hmmm...)
12-mm hylsa (till stödlagerhållaren)
lång förlängare
Spärrhandtag
Ev. en stor polygrip (om man inte pallar att hissa bilen upp och ner för att lägga i och ur 1:ans växel.
En polare som kan använda den stora polygripen för att låsa kardanaxeln när man ska lossa och dra fast insexskruvarna
Billyft
En kall sexpack
1. Plocka bort kardansaxeln. (6+6 insex-skruvar i ändarna + 2 st 12-mm bultar på "lagerbocken". VAR FÖRSIKTIG MED INSEX-SKALLARNA så de inte rundar sig. Då får du ett helvete som tar onödig tid. Se till att insex-nyckeln passar perfekt och knacka gärna in den i skruven lite försiktigt med en hammare. Använd härdade kvalitets-nycklar och se för böfvelen till att de inte sitter snett i skrufven.
Nu kan du lugnt använda bilen tills reparationen av kardanen är klar, men betänk att den har blivit en vrålstark och relativt tung framhjulsdriven bil = hjulspinn vid rödljusen när det är blött och Golf-glinen ska veta hut.
2. Gör rent resterna av "lagerhållargummit" ordentligt med rikligt med thinner och blås torrt, utan att blåsa sönder gummit.
3. Limma ihop gummiflikarna så gott det går med snabblim, så att gummit blir så helt som möjligt och stödlagret hamnar så centrerat som möjligt.
4. Fixera lämpligen kardanaxeln hängandes lodrätt, så att du kan jobba med ena sidan av stödlagret hela vägen runt.
Här var vi två som jobbade - en höll stången ståendes på golvet och en gjorde nästa steg, nämligen:
5. Applicera ett jämnt lager av "polyuretanfog" ("Sikaflex" eller motsvarande) på gummit runt hela lagret. Smeta ut det "lagom" med ett diskmedels-smort finger (annars blir frugan ilsk vid matbordet då det är ett helvete att få rent). Eftersträva att få ett så tunt lager som möjligt då det annars är risk att vibrationerna som kardanaxeln genererar fortplantas upp i karossen. Vitsen är att fylla ut och limma ihop där det fattas originalgummi. Jag smetade visserligen i rätt friskt med gegga och det funkade.
6. Vänd på kardanaxeln och gör samma sak på andra sidan.
7. Placera kardanaxeln horisontellt på stöd så att belastningen på gummit är så neutral som möjligt och lagerhållaren sitter så likt original som möjligt.
8. Låt härda minst ett dygn.
9. Återmontera och kör utav helvete.
Dra inte insex-skruvarna för hårt!
Efter ovanstående åtgärd går min bil helt perfekt.
Löcka te!
/Peter