Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en uppsättning Vinterdäck på plåtfälg till min S40 (2.0t fas 1,5) och undrar om ni tror att dom är bra nog för att klara besiktningen?
Tre av däcken är gamla men ett är nytt, bilderna visar bara de gamla däcken.
185/65 R15
http://forumbilder.se/CG3AN/img-0899

Mönsterdjupet ser iallafall helt okej ut, jämför med en 5Krona.
Nästan alla dubbarna sticker ut.
http://forumbilder.se/CG3AN/img-0903

Det stora problemet känns snarare som plåtfälgarna, de är väldigt rostiga. Dock sitter rosten bara på utsidan det har inte trängt igenom.
En av fälgarna fick sig en törn förra vintern i samband med ett möte med trottoarkanten.

http://forumbilder.se/CG3AN/img-0901

Blir den underkänd?
Tror ni man kan göra den fin med en hammare?
Om dom bara klarar besiktningen + denna vinter så är jag nöjd.
Om du tror att dessa klarar besiktningen? :D Nej det tror jag inte. Åtminstone inte den buckliga. Är du helt säker på att de inte är så rostiga att någon riskerar att brista? De verkar dessutom vara mycket gamla.
huuuuhhhh... släng skiten, speciellt den trasiga fälgen, den gör sig bäst på skrothögen.
Däcken kan du möjligen använda, svårt dock att bedömma skicket bara utifrån bilder.
mönstret kan vara hur bra som helst men däcket kan ändå vara skit.
ser dock ut att vara rätt gamla däck så skulle tippa på att gummit är ungefär lika bra som en gammal trästubbe vad gäller fäste. men det är inget jag kan avgöra utan att kolla på däcken i verkligheten.

jag skulle dock köpt nya däck och fälgar, gör en sökning på blocket så ser du att det fullkomligt dräller av vinterdäck och fälgar nu.
och eftersom du har en V40 så passar i stort sett alla fälgar från Mitsubishi rakt av (samma bultcirkel, navhål och ET) kolla bara så det är minst 15" för mindre får du inte på bilen.

De mitsubishi jag VET passar är carisma, Lancer, Galant, Colt, och Space Star från ca 1985 och fram till iaf 04.
Carisma är fö byggd i samma fabrik som X40 och delar väldigt många komponenter.
Är även många andra japs modeller som har samma bultcirkel, men då bör du kolla så ET och navhålet stämmer också.
men just Mitsubishi är ett säkert kort på X40 ;)
(Jag tipsar för att du ska få ett större urval och kanske hitta billigare fälg och sjyssta däck)
Malish skrev:huuuuhhhh... släng skiten, speciellt den trasiga fälgen, den gör sig bäst på skrothögen.
Däcken kan du möjligen använda, svårt dock att bedömma skicket bara utifrån bilder.
mönstret kan vara hur bra som helst men däcket kan ändå vara skit.
ser dock ut att vara rätt gamla däck så skulle tippa på att gummit är ungefär lika bra som en gammal trästubbe vad gäller fäste. men det är inget jag kan avgöra utan att kolla på däcken i verkligheten.

jag skulle dock köpt nya däck och fälgar, gör en sökning på blocket så ser du att det fullkomligt dräller av vinterdäck och fälgar nu.
och eftersom du har en V40 så passar i stort sett alla fälgar från Mitsubishi rakt av (samma bultcirkel, navhål och ET) kolla bara så det är minst 15" för mindre får du inte på bilen.

De mitsubishi jag VET passar är carisma, Lancer, Galant, Colt, och Space Star från ca 1985 och fram till iaf 04.
Carisma är fö byggd i samma fabrik som X40 och delar väldigt många komponenter.
Är även många andra japs modeller som har samma bultcirkel, men då bör du kolla så ET och navhålet stämmer också.
men just Mitsubishi är ett säkert kort på X40 ;)
(Jag tipsar för att du ska få ett större urval och kanske hitta billigare fälg och sjyssta däck)
Har kollat på nya däck och fäljar och under 4000 verkar omöjligt.
Har kollat massor på blocket stockholms delen, de vinterdäck som ser bra ut, kostar 2000kr +
Skulle du eller någon annan kunna länka en okej annons så billigt som möjligt och som kommer passa min s40?
Mvh
TheDriftKing skrev: Har kollat massor på blocket stockholms delen, de vinterdäck som ser bra ut, kostar 2000kr +
2000+. Det är väl inte dyrt.
SvenB skrev:
TheDriftKing skrev: Har kollat massor på blocket stockholms delen, de vinterdäck som ser bra ut, kostar 2000kr +
2000+. Det är väl inte dyrt.
Nja det är 2000:- mer än jag hade tänk betala just nu ;)
TheDriftKing skrev:Letar på blocket efter 185/65 R15 4/114,3

Enligt Däckgrossisten http://www.dackgrossisten.se/BultcirkelGuiden.aspx
så har min "bultcirkel" måtten 4/114,3

Jag har hittills hittat 3(tre) annonser i "Stockholm med angränsande län"

Borde jag Ändra mina sökord?
Tidigare hade jag även med "Volvo" i sökningen men tog bort det för att få fler träffar.

MVh
Använd kategorin "Däck och fälg".

Skriv in S40 eller V40.
Du ska även ha med ordet "eller" då söker man på båda orden. Alltså exakt som nedan i kategorin "Däck och Fälg":
S40 eller V40

Dock får du med nyare S40 och V40 men det ser du förmodligen i annonsen.
Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]