Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har varit på besiktningen idag och den gick "naturligtvis" igenom utan anmärkning, inte ens någon kommentar utom "Den ekonomiska varianten?".
Man hade en drive på att göra "Diagnosprov" gratis och man satte då in en läsare i OBD-uttaget.
Resultatet var 0-or på allt utom växellåda, där den rapporterade: "Växlingstid Felkod P089600"
Vad betyder det?
Har inte märkt något konstigt med växlingen men den har antagligen "upptäckt" något, men vad?
Har någon nån koll på vad det kan betyda?
//Toson
Verkar inte finnas så mycket mer info om man söker på felkoden:
TCM-P089600 Gear change times too long. General fault information. No information on fault type
http://forums.t5d5.org/topic/9490-list- ... se-2-cars/
Det finns en del sk. "spökfelkoder", felkoder som inte kommer av et "fel". Men det er også vanlig att det ligger en massa felkoder som kan ha satts en gang pga. noe som ikke er et problem lenger. Typ tok litt for lang tid å gire en gang, kansje batterispenningen var litt lav, uheldig kombinasjon av temp., aktuell växel og gasspådrag. Ikke uvanlig at biler som ikke har fått lest ut feilkoder på en stund har en mengde koder liggende som bare kan slettes, og ikke kommer tilbake. Derfor det ofte lønner seg å begynne et feilsøk med nulling av feilkoder, så kjøre og få fremprovosert feilsymptomer igjen, og SÅ lese ut feilkoder på nytt.
Jo, jag har tänkt lite så också.
Om den sätter en felkod vid ett tillfälle (som i det här fallet) ligger den kvar tills "felet nollas"? Raderar den inte vissa felkoder som inte är "långsiktigt" nödvändigt att veta?
Är detta en felkod man kan radera själv, med felkodsraderare, troligen. Och finns det felkoder som en sådan INTE kan radera? Är nyfiken på info om sådant då jag står i begrepp att inhandla en felkodsläsare/raderare.
Bilen har troligen inte blivit kollad sen senaste servicen för c:a ett år sedan, så det måste "hänt" under den tiden.
//Toson
Läser de koderna så raderar de dem rimligen...
llesrof skrev:En felkod säger ju inte så mycket om man inte vet hur den skall tolkas och i vilket sammanhang den finns.
Därför frågar jag här, om nån vet vad som menas eller har fått det i något sammanhang?
Kan bilen själv ha någon "uppfattning" om att "Nu växlar jag, men det blev lite sent ......jag borde växlat tidigare ..... Lägg in en kod ..... i loggboken ..."???
Säger koden P089600 något för den som vet?
//Toson
Den säger förstås att vid något tillfälle har en till synes normal växling från en växel till en annan tagit längre tid än vad TCM är programmerad att tro att den ska behöva ta.
Det är olika för olika felkoder, om de består tills de raderas, eller om de försvinner av sig själva efter ett tag, om felet inte dyker upp igen. En kod som sätts kan till exempel vara programmerad att radera sig själv om du har kört fem körcykler, där motorn varit både kall och varm under cyklerna och körningarna varat minst en timme, utan att felet dykt upp på nytt. Som exempel.
Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]

Backlampa

Jag igen, Troligen 16W Det är en som har m&a[…]

Med tex gummiklubba, slå lätt ifrå[…]

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]