emwtur skrev:Bränsleförbrukning på en bil är en intressant fråga - ständigt omgiven av en massa missuppfattningar .
man kan göra låååånga utläggningar om det !
Kortfattat:
Det går åt en viss effekt för att en bil skall hålla en viss hastighet! - försök inte fuska med detta !
för att hålla 110 km/h så går det åt kanske 10hk - oberoende av vilken växel man kör på !
- detta kommer alltid att vara konstant så länge vi inte pillar på saker som påverkar friktion och luftmotstånd etc.
nåväl - frågan är då :
Vid vilket varvtal kan en bilmotor utveckla 10hk mest effektivt?
en bilmotor går faktiskt mer effektivt om man gasar MER !!!! - den har lägst effektivitet vid tomgång !
alltså - man kan få sina 10hk för mindre bränsle om man sänker varvtalet och gasar mer !
det ideala vore en växellåda med oändligt antal utväxlingar där man alltid kan ha den bästa - jfr RemJohan !
så fort man har ett antal fasta lägen att välja på så blir det en kompromiss mellan prestanda , körbarhet, och ekomomi !
/emwtur
tycker ni att jag har fel så - har jag förklarat dåligt.
Nejdå.. du har helt rätt om vi talar om idealmotorn alltså?..
I den får vi även fullständig förbränning. Inget som direkt rakt av kompromisslöst går att implementera i verkligheten ännu alltså.
Tyckte jag förklarade hur styrsystemet fungerade i nåt inlägg innan dte här? Du kan gasa allt du vill, vinsten är att du saknar pumpförluster, fungerar kalas, sålänge inte styrdonet har åsikter. Förlusten är är nämligen när du kommit till den gräns då knacksensorerna säger till, frågan är: kan du hitta balansen genom eget byte av växellåda till en egenvald utväxling? Hamnar du på rätt sida, då har styrdonet ingen åsikt och du har vinst både genom utväxling och minskad pumpförlust, på fel sida ren förlust i allt.. Förlusten kommer nämligen styrdonet att skapa åt dej för att säkra din motor enligt sitt program varesej du önskar det eller inte och det enda du kan göra för att påverka är att då köra på en för bilen lättare växel, vilket då gör hela jobbe ogjort. Vill du ändra det så blir det en styrdonsoptimering som gäller för dina specifika krav.
I övrigt är ju inte hästkrafter nånting som driver vår bil alena 1hk 500nm med rätt utväxling fungerar lika bra som 400hk och kanske 55nm.. även det med rätt utväxling. Rätt utväxling är fortfarande när våra kurvor sammanfaller i motorns tänka arbetsområde. för att hålla konstant 90 km/h krävdes 38hk kom saab fram till. Det som ändrades var behovet av MOMENT egentligen. Problemet är att ändra momentet utan att ändra hk talet, hittils är inte det problemet löst utan. Naturligtvis går det inte att lösa det problemet hursomhelst utan hk antalet ökar med vårt ökade uttag av nm.
Ska vi börja prata om vinster eller förluster så kan jag redan nu säga att du har 10 för många ventiler i en glt topp för det utförandet man önskar. 10 ventilaren har betydligt bättre kurvor på lågvarv än en 20 ventilare, allt beroende på strömningarna som är i ett topplock och inget annat, ett fysikaliskt problem som inte är helt löst ännu idag. Samma förhållande gäller 8-16 ventiler naturligtvis. Gillar vi inte det läget får vi anpassa oss och gå upp lite i årsmodell där vi börjar köra med variabla kamaxeltider för att täcka just dom vridmoments svagheterna som just en 20 ventilad motor har. Man förskjuter kamaxeltiderna för att uppnå en optimal vridmomentskurva som ska täcka bilens utväxling. Så visst går det att göra vinster, men bara om man vet vart gränserna går alltså, en vinst blir blixtsnabbt en förlust utan att det signalerar nånting på instrumentpanelen.
I övrigt har du helt rätt att en variomatic är det optimala i växellådsväg. Allt annat är just en kompromiss om buller, komfort och användbarhet.