Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Droopy skrev:Har du tur tar han på sig det hela utan tjaffs.
Du menar, "har du tur bryter han inte mot lagen." ???

Ja typ.
Och har han tur så gör han det inte emot mig...

Bli inte arg, bli kvitt.
Kan vara gummi i övre motorfästet som gått sönder.
Hade en volvo s40N som svänghjulet pajade i och det klockade även då från kopplingen.
Blev en dyr historia, demontering av låda, byte dubbelmasshjul, koppling samt uttrampningslager på mekonomen
gick på ca 20000kr.
Snyggt jobbat med tom lånebil. Det är inte självklart...

Ang. klonket så har jag det på min C-max också som visserligen är äldre. Men det är ett fäste som rostat av längst fram på röret efter katalysatorn så när man gör en för häftig växling så rör sig motorn så pass mkt att avgassystemet slår i karossen. Tror inte att detta är felet på din, men ett motorfäste låter väldigt troligt. Motorn rör väl sig på olika håll vid upp- resp nerväxling?
och så var det igång!

Hej! vi har provat din bil fram och tillbaka och även varit hos en volvo verkstad men man hittar ingenting, säger man så man vet inte vad man ska byta!
när jag lämnade bilen så körde jag och killen på verkstaden och han kände det med, och trodde det kunde vara ett motorfäste!

vad gör man?
Ett förslag kan vara att åka dit och ta med verkstadschefen på samma resa.. alternativt åk till Volvo och ta med verkstadschefen och få ett utlåtande att ta med till säljaren.
Hej,

Hur som, oavsett vad företaget du köpte bilen av säger så har du ett klonkljud vid växling, som de själva har hört, som inte skall vara där.
Dels är det ju rätt irriterade att höra sånt dels kan det leda till värre skador eller följdskador om inte orsaken hittas och åtgärdas.
Företaget har kanske 2-3 gånger nåt sånt på sig att åtgärda felet, annars kan du säga att du vill häva köpet om övriga förutsättningar för hävning av köp finns.
De får helt enkelt försöka åtgärda tills ljudet förvinner. Lyckas de inte efter ett antal försök så häv och pengarna tillbaka. Det finns många andra likvärdiga V70 därute.
Kanske inte så rolig felsökning för verkstan men det är inget du behöver bry dig om.
Läs på konsumentköplagen så du vet dina rättigheter.
http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... tkoplagen/
Kanske inte man skall vifta Konsumentköplagen i första vändan men att påtala sina rättigheter om företaget försöker slingra sig är nog vettigt, vilket jag nästan tycker de påbörjat nu.
De säger att de låtit en Volvoverkstad kolla på problemet - har du kollat upp detta med Volvoverkstaden de anlitade så det verkligen stämmer?
(kan vara bra att kolla upp ett sånt påstående så får man en indikation om företaget där bilen köptes verkar seriösa)

- Har de dragit åt alla bultar för drivaxeln? (det var ju ett fall som nämdes nedan där klonkljud försvann efter detta drogs åt)
Tipsa dem om det så de kan kolla detta och dra åt, så har de gjort det i alla fall.

- Så det var inget med motorfäste då som kan vara trasigt?

Sånt här lurigt problem kan visa på verkstadens kunskap, förmåga och vilja att lösa problemet. De får väl börja byta delar, som alla andra, när man inte riktigt vet vad det kan vara. Ett tips kan ju även vara att bilen kopplas in till Volvos diagnostiksystem VIDA All In One (finns en bred kontakt vänster sida förarplatsen vid fotutrymmet man kopplar in VIDA). Kanske kan ge nån felkod som har samband med det konstiga ljudet (nog värt att kolla i alla fall). Volvoverkstad har sådan utrustning.

/Bo
Jo jag håller med föregående talare!

Jag sa till dom att jag tänker låta min volvo verkstad i närheten känna på den!
Jag sa också att jag ska ha ett papper på att jag påtalat problemet och att dom inte hittar något!
Har pratat med killen på volvo verkstad som också provat bilen åt dom och han sa att det var något litet ljud men han tyckte det inte var så påtagligt.
Hade han sagt till dom.
Snart dax att bli lite otrevlig kanske!

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]