Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmieK
Hej!
Har läst på detta forum i många år men har aldrig behövt skaffa ett konto för ens nu det finns alltså mycket bra tips :)

Jag har ett problem med min bil(850 -94) som får mig att bli ganska så fundersam

Det är så att kylaren sprang läck för ett tag sedan och jag körde med vatten i den ett bra tag och nu förra helgen så bytte jag kylare och allt håller tätt och fint nu.

Men! jag fick uppleva på vägen hem från verkstaden att temperaturmätaren levde sitt egna lilla liv, den gick upp som normalt till mitten där den alltid ligger annars, efter ett par kilometer så började den vandra mellan rött och mitten dock gick den aldrig under mitten, jag fick stanna ett par gånger och stänga av bilen eftersom det inte hjälpte att bara stanna och låta den gå på tomgång.

Jag anade att det kunde vara termostaten så jag körde och köpte en ny direkt (biltemas) men oavsett så får jag fortfarande samma problem, jag får bra värme i kupén och övre slangen är varm, nedre slangen känns fylld med vätska.

Det är bra tryck i systemet så det känns ju inte som att det läcker, men jag är orolig för om det kan finnas någon luft i systemet, för det verkar ju kyla ibland men ibland så står det still och då stiger bara värmen.

Jag undrar därför om någon vet vad detta kan vara eller har varit med om något liknande själva.
av JimmieK
Hej!

jag har faktiskt inte kollat givaren men jag kände att motorn var riktigt varm efter att givaren hade stått i topp.

Fick höra att det kan vara bra att spola rent hela kylsystemet då det finns risk att tidigare ägaren hällt i kylarlagning.
Fungerar det bra med kylarrengöring för att rensa ur/få loss skit i systemet innan jag börjar spola?

Har kollat runt en hel del med efter trådar om luft i systemet, men alla säger att det ska fixa sig självt, och jag har ju kört den ett par dagar nu så det borde ju vara avluftat, sitter det någon sorts ventil i expansionskärlet?
Användarvisningsbild
av taxi
Om den har "luftat sig" märker du det på att nivån i expansionskärlet minskat. Det är ett slutet system, enda undantaget ska vara övertrycksventilen i locket på expansionskärlet.

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]