Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av MagganE
En liten uppdatering så här på höstkanten :D Fördelare med hallgivare utbytt, bilen har gått från att kallas pärlan till helvetet :D inte minsta gnista! Nu har jag gett upp, jag bogserar ut bilen till verkstan när de har tid så får de göra en felsökning
av jaka
Hej!
Som sagts tidigare kan det vara flera orsaker till ditt problem: Tändspolen , Bakre pumpen som inte alltid går (kablagekontakterna vid tanklocket har ärgat, sitter under den tumstora plastinfästningen på tanklocket) Man bryter bort plastklossen och löder på sladdarna direkt på sladdarna som går från pump och reostat .
av jaka
Hej!
Haynesboken är tämligen värdelös om du har en 740/745 med B230F motor.
Bättre då med Volvo 740 boken från Lafri AB.
Har du lite soppa i tanken?
Vet du att den bakre pumpen pumpar (har du konstaterat att soppa kommer fram till huvudpumpen )?
av MagganE
Nu har jag fått igång bilen och jag har inte en jävla aning om vad jag har gjort! När jag skulle bogsera hem bilen så bytte jag den lilla lådan som sitter med kontakt ovanpå luftfilterlådan. Jag ser också till att alla slangar sitter som de ska, provar och bilen tänder :shock: så jag kopplade på ett hjälpbatteri och fick igång bilen så det var bara att tuta och köra. VA FAN!
av MagganE
jaka skrev:Hej!
Haynesboken är tämligen värdelös om du har en 740/745 med B230F motor.
Bättre då med Volvo 740 boken från Lafri AB.
Har du lite soppa i tanken?
Vet du att den bakre pumpen pumpar (har du konstaterat att soppa kommer fram till huvudpumpen )?
Tack för tips! Ska kolla upp den ist om jag nu bestämmer mig för att behålla bilen
Användarvisningsbild
av lennarte
Problemet med Haynes boken är att den "gjordes" nog -88. Min 16V motor nämns inte alls och LH2,4 bara i "förbifarten" i supplementet. Så finns det inte någon nyare bok om 740-in kan man säkert använda 940 boken till 740 efter -88 års modell. Jag köpte 740 boken från Lafri bara för att 16V motorn är med där. Är man "novis" på det här med bilar är nog Haynes ett bättre val, men för mig är Auto Info från Lafri helt ok.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av SA4AQS
MagganE skrev:Nu har jag fått igång bilen och jag har inte en jävla aning om vad jag har gjort! När jag skulle bogsera hem bilen så bytte jag den lilla lådan som sitter med kontakt ovanpå luftfilterlådan. Jag ser också till att alla slangar sitter som de ska, provar och bilen tänder :shock: så jag kopplade på ett hjälpbatteri och fick igång bilen så det var bara att tuta och köra. VA FAN!
Du bytte luftmassemätare/luftmängdmätare.
av MagganE
SA4AQS skrev:
MagganE skrev:Nu har jag fått igång bilen och jag har inte en jävla aning om vad jag har gjort! När jag skulle bogsera hem bilen så bytte jag den lilla lådan som sitter med kontakt ovanpå luftfilterlådan. Jag ser också till att alla slangar sitter som de ska, provar och bilen tänder :shock: så jag kopplade på ett hjälpbatteri och fick igång bilen så det var bara att tuta och köra. VA FAN!
Du bytte luftmassemätare/luftmängdmätare.
Har den med tändningen att göra? Bilen lär ju inte ha lagat sig själv direkt.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android