Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej på er volvovänner! jag har ett litet problem med min volvo s80 -07 .. Det är så att jag får inte in någon värme i bilen och kylvattnet går inte genom hela kylsystemet, så efter cirka 15 minuters körning så kommer det ut väldigt stora mänder vita avgaser och det börjar tjuta i bilen. Kan någon ha någon aning om vad det kan vara? Tack på förhand.
Cox skrev:Behöver du fylla på kylarvatten ?
Om så är fallet kan det vara topplocks packningen eller sprucken topp, som är den troliga orsaken till den vita röken och avsaknad av värme.
Kylvatten finns, men risk för topplockspackning är jag också orolig för. Dock så är den undre kylarslangen kall medans den övre är varm. Tack för ditt svar.
charleyy2012 skrev:
Om så är fallet kan det vara topplocks packningen eller sprucken topp, som är den troliga orsaken till den vita röken och avsaknad av värme.
Kylvatten finns, men risk för topplockspackning är jag också orolig för. Dock så är den undre kylarslangen kall medans den övre är varm. Tack för ditt svar.
Termostaten?
pjaar skrev:
charleyy2012 skrev:
Termostaten?
Jag har tagit ur termostaten ur bilen och piggen som sitter i termostaten har åkt ut helt!
Desmodue skrev:Piggen?

Topplockspackningen, om den är paj så ryker det vitt och tittar du där du fyller på motorolja kan det vara lite gul/vitt klegg, typ.

Har du provat att koka termostaten och se om den öppnar/stänger?
Tack för ditt svar! klägg är inget jag har lagt märke till men ska kolla upp det så snabbt som möjligt! Termostaten öppnade sig och stängde sig igen men pinnen som sitter i termostaten lossnade och ligger på bänken, vet inte om det ska vara så eller ej.
Hej!

har du fått till problemet och vad var det isånnafall?

ursäkta mig om jag lånar tråden lite, jag har nämligen liknande problem som du, med min V70II 2.4D MY08, min ryker dock inte vitt.
vid körning får jag ingen värme i kupén trots att motorb blir varm och till slut överhettar, med varningar om varm motor, sänk hastigheten och efter det kommer ett rött upropstecken med texten, motorn för varm, stanna genast!

problemen uppstod efter att kylvätskeskangarna till/från kylaren frös ihop.

vid körning får jag värme i kupen om jag startar parkeringsvärmaren, och 95% av gångerna slutar värmen komma när jag stänger av värmaren, endast 5% av gångerna fortsätter värmen att komma trots att jag slår ifrån värmaren.

blir inte klok på problemet, slangen efter termostaten in till kylaren blir skollhet, kylarfläkten går på max när motorn blir riktigt het, men slangen efter kylaren är fortfarande kall.

några gånger har kylvätskan sjunkit ner till strax under min, och det har känts dom att det vandrar luft i kylslangarna när motorn blivit så het att varningsmedd visats på display, ackompanjerat av lätt knaster/knäppande från motorn.

från början när felet uppstod så kändes kylarslangen efter kylaren/i underkant nästan tom på vätska och den övre slangen har även känts mer eller mindre luftfylld.

ber om ursäkt ifall jag lånar tråden lite, men våra problem verkar ändå påminna om varandra.

vänliga hälsningar
Kristian

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]

Abs problem

Nu tappar jag det snart! V70 98- D5252t har haft p[…]