Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JGN248
Hej!

Jag har en del frågor angående åtgärder på bakaxeln till min 940.

I våras gjorde jag en hjulinställning fram hos en firma med avancerad mätutrustning efter byte av spindellederna. Enligt datorn stod allt rätt till när jag åkte därifrån. I somras har jag dock märkt att när jag släpper ratten drar bilen åt höger. Jag har inte kört ner i någon grop eller mot någon kant. Dock var jag på bilsemester i Tyskland med skakiga autobahnsvägar. Nu när det snart är dags för vinterdäcksbyte har jag märkt ytterkanten på höger framdäck slitits onormalt mer än på vänstra däcket.

Jag var med bilen idag igen på firman och de kunde se att fram-och bakvagnsinställningen har ändrat sig sedan jag var där i våras. Det hade blivit lite skillnad fram men stor skillnad mellan bakaxelns hjul. Killen där ställer in framhjulen så att de står exakt rakt och lika i alla led, som följd diffar bakvagnen stort. Vid provkörning efteråt märker jag att bilen vill fortsätta dra åt höger och får hålla ratten svagt åt vänster för att hela suggan ska gå rakt fram.

Efter provkörningen menar verkstadskillen att bakvagnen inte kan ställas om då den är stel och att jag får leva med detta problem. De kände inte till någon åtgärd. Dock att felet kanske har ett samband med att bakfjädringen kan börja bli sliten... Känns lite olustigt då bilen är i mycket gott skick i övrigt.

Känner någon igen detta? Har ni några tips på vad det kan vara som strular? Finns det någon rekommenderad åtgärd på bakaxeln?

Tack på förhand!

/Joel

Bil: Volvo 945 GL 1993
Motor: B230FD
Mätarställning: 35000 mil
av umekille
Då jag köpte min 945 så var den vinglig på vägen...kolla upp
och olika profiler satt i kors på bilen...bytte så samma profil
den lägre var fram...då drog den i sidled...nya framdäck och
sen iväg på inställning...tyvärr hade styrarmen rostat fast så
fick byta den...tror det var 2grader min stod fel sen efteråt
går den okey. Blev otrolig skillnad med vinterdäcken som är
185:or och fick tips på en sliten bil gå ner även i bredd på
sommarhjulen.
Nu till ditt,om bakaxeln felar så kolla först alla bussningar
upphängning o.dyl. även krängningshämmarstaget kan vara
en bov. Kompis med en nyare 945 som troligen varit smälld
höger fram har fel hjulvinkel och fått fila ur hålen så hela
fjäderbenet flyttats utåt så mycket det går men är inte ändå
helt 100 men snednöter inget.
Tack umekillen!
Jag läste någonstans att en person hade haft liknande problem med sin 740 och att det just var krängningshämmarna som var slitna. Såg dock inget om att problemet löst sig efter åtgärd.
Je Jr, Här kommer två bilder på dokumentationen från hjulinställningen i april samt i november! Hoppas du kan luska ut någonting! :)

/Joel

Bild
Bild
Sådärja!

Visst, bakaxeln sitter nog lite snett, men det gör den på vår 940 rallybil också... Men iallafall, kolla om du har några dåliga bussningar i framvagnen/bakvagnen annars, kika på denna länk:

http://www.kgtrimning.com/buss700std.htm

EB599F brukar "Alltid" vara kassa på 7/900. Kan kanske ställa till det lite? Sparka på framhjulen framåt/bakåt. Om de rör sig "onormalt mycket" är dessa busningar slut och bör bytas.

På bakvagnen så har du ju EB-3628 som är det som håller bakaxeln i längsled. Kanske är en av dessa dåliga?
Tack för ditt utförliga svar hörrö!

Hur ser jag på en bussning ifall den är helt slut om det inte har släppt? Billyften på jobbet får vara färdigreparerad innan jag kollar under bilen! Priserna ser helt ok ut för bussningarna. Planer på att åtgärda rallybilen? Ett problem du har fixat innan?

/Joel
Backljus

Har du sökt om trådar som berör ba[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]