Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Flebbe
Ska till självplocken o ta ner ett avgassystem till v70n 2.4 01-04 Vilken storlek på hylsan är det på dom två bultarna som sitter där vid skarven? Ingen lust att släpa med mig hela hylsnyckelsatsen. Brukar det sitta förjävligt eller klarar man o lossa m handkraft? Får ju inte ha kap eller sånt på självplocken, endast tigersåg. Tar bara med mig spärrskaft, några hylsor, fast nyckel o bågfil.
av tomsa
Flebbe skrev:Efter lite sökande på Volvo Parts Webstore så tror jag att bulten är en M8x35, nu e frågan vilken storlek på hylsan till en M8 bult :P
OM det är standard storlek så är nyckelvidden 13mm.
Användarvisningsbild
av hollan
13mm men du brukar få kapa av dom
Flebbe skrev:Ahh oki, blir väl till o använda bågfilen då o ta med extra blad. Tackar för svaren :)

Om jag inte minns fel är bulten gängad i den ena flänsen... Så kapar du bulten kan du inte sätta dit den igen utan att borra upp hålet
Användarvisningsbild
av mhunter
...nu är det väl iofs inget volvo orginal, men annars har ju volvo en förkärlek till tumstorlekar. I såfall 1/2tum istf 13mm.
Allt på bilen, chassi, motor, vxlåda, etc som verkar vara 13mm är 1/2tum
av tomsa
mhunter skrev:...nu är det väl iofs inget volvo orginal, men annars har ju volvo en förkärlek till tumstorlekar. I såfall 1/2tum istf 13mm.
Allt på bilen, chassi, motor, vxlåda, etc som verkar vara 13mm är 1/2tum
Gick inte det över på 140/240 tiden med viss eftersläpning på tidiga 740 ?
av Xuri
de absolut snabbaste för dig är att att bara dra av bultarna å ta med dig 2 nya m8 bultar med muttrar å ev brickor om du nu ska byta halvsats.
oavsett vart bulten går av så får du isär avgaset enkelt å fort!

att stå med bågfil kommer bara göra dig irriterad å ett par rostiga m8or drar man enkelt av :)

dock lär bultarna vara rostiga så ta med dig mindre slägga, 10-11-12-13 hylsa för du lär få slå på hylsorna på skruvskallarna.
gärna 10-11-12-13mm ringnyckel också att hålla emot med om de behövs.
aldrig fel med brytjärn å lite större polygrip om du ska på med gummibussningarna igen samt smörja till dessa!

Är försäkringar något som dis[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]