Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#802365
På min bil kan man inte köra med parkeringsljus. Så fort du kör slår det över till DRL. Du kan ha motorn igång och P-ljus, men som sagt, så fort du kör slår det om.
Användarvisningsbild
av erikn
#802399
De jag menar är äldre bilar utan DRL.
Användarvisningsbild
av taxi
#802400
Ang. bakre dimljus: det kanske är bra att dom endast tänds med främre, när det är så pass dimmigt att du ser bättre med endast främre dimljus än med halvljuset så är det dags att slå på bakre också. Eller?
Många har i alla fall alldeles för bråttom att slå på bakre dimljuset, och slår heller inte av det när andra bilister kommer ikapp och hamnar bakom.
Så för att sammanfatta min mening så kanske det vore bättre att ta bort både främre och bakre dimljus då allt för få vet hur de ska användas. :roll:
Användarvisningsbild
av SvenB
#802406
Är det bra. Att ta bort säkerhetsdetaljer för att det finns de som inte anväder dom rätt?

erikn skrev:De jag menar är äldre bilar utan DRL.
Jag visste inte att det ingick i "DRL-paketet", att det inte går att köra med P-ljus. Alltid lär man sig något på detta forum. :oops:
Användarvisningsbild
av taxi
#802490
Om man kunde lita på att alla bilar hade bakljus över huvud taget så ja, då tror jag att det inte gör något.
Användarvisningsbild
av Perc
#802493
Senaste 6-7 dagarna har jag sett minst en handfull bilar som kört omkring utan bakljus. Senaste i raden av blindgångare var en flång ny Mazda 6 som bevisligen inte hade ljussensor trots toppmoderna motorer och skyactiv och allt vad det heter.
Användarvisningsbild
av SvenB
#802500
Är du säker på att den inte hade ljussensor, åtminstone monterat? Föraren kanske inte tyckte sig behöva tända mer belysning. Min bil, och jag tror alla Volvo, kan man ju köra på DRL i minst två lägen. Dels på 0:an då är det ingen ljussensor aktiverad, dels på läge A, då skiftar den själv när det inte är ganska ljust.
Användarvisningsbild
av Bosse9988
#825171
Har inte läst alla inlägg men ett sätt att få folk till att slå på halvljus och då bakljus när det skymmer är att instrumentbelysningen som standard är släckt i läge DRL om omkoppling till halvljus inte sker automatiskt. Jag vet inte dock hur det är med nya bilar vad gäller när instrumentbelysningen lyser. Jag tror den lyser även i läge DRL.
av Andis
#825178
Tycker man ska behålla den lag vi hade. Det vill säga halvljus på alltid.

Då vet man att bilen är igång och kan flytta på sig.
Tycker det alltid är lika obehagligt utomlands med dessa släkts bilar där som kör ut rätt som det är i stan och liknade situationer.
Användarvisningsbild
av SvenB
#825180
Bosse9988 skrev:Har inte läst alla inlägg men ett sätt att få folk till att slå på halvljus och då bakljus när det skymmer är att instrumentbelysningen som standard är släckt i läge DRL om omkoppling till halvljus inte sker automatiskt. Jag vet inte dock hur det är med nya bilar vad gäller när instrumentbelysningen lyser. Jag tror den lyser även i läge DRL.
Instrumentbelysningen lyser nog jämt. Men jag har uppmärksammat ett annat fenomen som inte har med DRL att göra egentligen, snö. De nya bilarna kan ha hur mycket baklysen påslagna som helst, de syns inte ett dugg bättre än de utan bakljus när det yr snö. Ledlamporna värmer inte upp glasen tillräckligt för att smälta snön som yr upp. :!:
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 13

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]