Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raymond
Leste et eller annet sted at Ford har hatt patent på tråder i framrute, som har gått ut nå. Derfor kommer dette plutselig hos flere produsenter nå.
av sergel
Till VW passat finns det två olika eluppvärmda rutor att välja på. En som heter eluppvärmd och en som heter eluppvärmd utan synliga trådar. Jag vet inte hur osynliga de är men jag tror alla är beredda att betala lite extra för osynliga. Om nu VWs är osynliga kan man hoppas Volvo också erbjuder sådana framöver.
Användarvisningsbild
av Camel
apersson850 skrev:Körde en Ford Sierra med elvärmd framruta en gång (en kollega hade en sån som tjänstebil). Mot lågt stående nedgående sol tror jag att jag fick en föraning om hur det skulle kännas att få grå starr...
Vi har haft 4 Fordar i hushållet, alla med elvärmd vindruta. På ingen av dessa bilar har jag störts av värmetrådarna. I viss vinkel reflekteras solljuset. De är inte helt osynliga. Men enligt min mening är det ingenting mot vad en repig vindruta efter all isskrapning (på ibland smutsig) vindruta orsakar i siktförsämring. Med eluppvärmd ruta behövs i regel ingen isskrapning. Ingen av Fordarna hade repor i vindrutan efter isskrapning. På min förra Volvo V70N var vindrutan bedrövlig efter 10.000 mil. Fullt med horisontella repor efter skrapning. Repor orsakade av vindrutetorkarna var inte alls lika tydliga. Där kunde man snacka om grå starr! :mrgreen:
av boston00
Sharkbait skrev:
boston00 skrev:Håller dom för stenskott?
Hur tänker du nu?
Jag tänker att stenskott kanske skulle paja värme slingorna, så istället för att laga ett litet stenskott så måste jag byta ruta.
av mattish
boston00 skrev:
Sharkbait skrev:
boston00 skrev:Håller dom för stenskott?
Hur tänker du nu?
Jag tänker att stenskott kanske skulle paja värme slingorna, så istället för att laga ett litet stenskott så måste jag byta ruta.
Det är nog inte värre än vilken annan ruta som helst.

Huruvida den är dyrare att byta vet jag inte...
av jagälskarpv
Nu är det beställt med trådar i rutan...Den ser lite mörk ut men jag tror och hoppas man vänjer sig och jag tror på funktionen! Det är en hiskelig massa trådar, på bilen jag tittade på i alla fall! Fick ingen rabatt efterom jag redan tecknat på kontraktet, lite surt..dom vet när dom har en i säcken...
av jagälskarpv
Har nu hämtat ut bilen och funktionen är suverän om det är is på ruta eller torkare eller mycket imma. Visst ser man trådarna ibland, återkommer om jag tycker det stör, kan inte uttala mig 100% än.....
Användarvisningsbild
av apersson850
Åkte taxi för en vecka sedan, i en Ford. Trådar i rutan. Hu så irriterande. Så visst är jag avundsjuk, men inte på det!

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än Vol[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]