Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exquattro
Är det någon som tycker att de aktiva ljusen som följer med rattutslagen är en livsnödvändighet? Jag tycker att det är en av de finesser som jag lättast skulle kunna vara utan. Arrangemanget måste kosta en del pengar med elmotorer m.m. och någon speciell nytta tycker jag inte att jag har av dem. Jag skulle värdera en bra bagagerumsbelysning tio gånger högre. Den enda bil jag kört som man verkligen har känt någon verklig nytta med det var en Passat som tänder upp rejält när man svänger.
Användarvisningsbild
av ortus
Jag tänkte lite samma sak. Men när jag kör med farsans Passat MY12 utan kurvljus känner jag redan efter några minuter hur jag saknar det. Jag tror det är som keyless, har man väl vant sig så blir det en nödvändighet ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag växlar mycket mellan vår xc60 och S40'n och jag saknar verkligen de aktiva ljusen när jag kör S40'n. Men det beror ju naturligtvis på hur och var man kör, jag bor ju mitt i ingenstans.
Användarvisningsbild
av HakanJ
Passatens kurvljus är inte i närheten av aktiva halv/helljus som Volvo har. Att runda ett gathörn som Passatens ljus hjälper till ger ju ingen effekt om man kör på en mindre landsväg typ 70 väg. Där följer det aktiva ljuset hela tiden vägbanan och det är där jag tycker den stora finessen kommer in. Både hel o halv.
Fast vill man ha bättre bagagebelysning så får man givetvis priotera det om man vill.
av grålle1
Kör man mycket krokig landsväg, typiskt normala 70-80 vägar, så är de otroligt effektiva och ett fantastiskt hjälpmedel. Blev nästan chockad när jag körde med en lånad V40 utan (som iofs dessutom hade halogen) på en sträcka hemma som visserligen är väldigt krokig. Förmågan att se in i kurvan som man är van vid saknades svårt. Men på rak fin landsväg, typiskt normala 90-110 vägar, så är ju nyttan väldigt begränsad.
Kurvljusen av typen som tänder dimljus har i mitt tycke en helt annan nytta, typiskt vid körning i stad/by i farter under 50km/h runt gathörn och vid parkering...
av grålle1
Du hann före HakanJ 8)
av Exquattro
Missförstå mej inte, jag vill inte alls på något sätt framhålla Passatens ljus framför Volvons, men just vad det gäller detta tycker jag att åtminstone jag har bättre nytta av det andra systemet. jag ska kolla att låsa den aktiva funktionen för att se skillnaden.
av Exquattro
Håkan J, har du någon smart lösning på bagagerumsbelysningen som är rena natta, bortsett från pannlampa? :shock:
Användarvisningsbild
av HakanJ
Nja, inte någon avancerad. Jag böt den i luckan till LED det är nog det jag kan bistå med. Tycker all innerbelysning är för gul.
Byte huvudbromscylinder

.. hittade inga spår av olja nånstan[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Remmen ska bytas efter 10 år även om b[…]

Byta servo XC60

Har en 2011 XC60. Alla varningslampor för bro[…]