Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70Mange
Hej,
Jag köpte min första Volvo i våras och har länge trott att högtalarelementen är trasiga eftersom ljudet är så dåligt. Men nu har jag upptäckt att det är nog radioantennen som är kass. Vad jag vet så är det en original som inte är skruvad med. Jag bor i Stockholmsområdet men mottagningen är så dålig att radion automatiskt börjar söka efter bättre mottagning när jag vill lyssna på radio Stockholm (!).

- Någon som har / Har haft liknande problem?
- Är det en standard snålgrej av Volvo att sätta dit en för dålig antenn eller tror ni att den gått sönder på något sätt?
- Någon som bytt antenn och satt tid en bättre?

Mvh
/V70Mange
Användarvisningsbild
av wissel
Du har väl din antenn i bakre kofångare ! På höger sida bakom luckan
skall det sitta en liten grön ask, kolla att antennsladden inte hoppat ur ?
Normalt är det mycket bra mottagning på volvos radioapp.
OUPPS Såg nu att du ligger i fel Forumsdel!!
Kanske inte samma på din 2010a ??
av svda
Nu är du i fel forum, men är det som på V70N finns det två antenner som "hjälps åt". En i vänster bakruta och en inbyggd i stötfångaren bak, Inkopplad via en kontakt innanför luckan på höger sida i bagageutrymmet. Dessutom finns säkert en antennförstärkare.
Användarvisningsbild
av V70Mange
Hej!

Tack för era svar och ursäkta att jag lagt in mitt inlägg i fel forumdel. :oops:

Jag tittade bak i bilen bakom luckan på höger sida och där finns två saker. En kabelbunt som går uppåt in i stolpen som det ser ut. Vid sidan av det hänger det en lös kontakt där som inte är inkopplad till någonting. Det är en avlång svart plastkontakt som det ser ut att gå in tre sladdar i, men som alltså inte sitter inkopplad i något. När jag känner runt med handen och letar med ficklampan så hittar jag ingen annan kontakt som den kan ha lossnat ifrån. Saknas det något som skall finnas där?

Jag är nu på forumet och det här är mina första inlägg. Skall man flytta inlägget eller vad gör man?
Användarvisningsbild
av wissel
jag har bett Admin att flytta så det är inga problem.....problemet just nu är
att någon kan hjälpa till att få din radio så bra som den egentligen är dvs. BRA.
det kan ju vara så att någon demonterat kofångaren utan att ha lossat
antennförstärkaren därbak och att den sedan har "försvunnit"....händer när
dragkrok monteras till exempel. Hoppas verkligen det fixar sig för dig.
MVH
av monza
Liten trådkapning på samma ämne: Jag har en HU-801 radio i min bil som i pricip ALDRIG hittar nån radiostation när jag "auto-söker" utan jag måste handarbeta in nya stationer. Så har det varit i de 6 år jag haft bilen. När jag väl ställt in så har jag inget problem med mottagningen. Vad är tok?

Kass radio-modell?
Nått som är fel i min bil? Hur kan jag isf felsöka?

Mvh
Användarvisningsbild
av wissel
En början: kopierat från tidigare tråd....
Ställ nyckeln i radioläge, dra ur 20A-säkringen (nr 16?) medan radion är på så att den slocknar. Vänta 10 sekunder, sätt i säkringen igen. Hjälpte på min HU-603 som frös (vid automatiskt byte mellan starkaste sändare för SR P4 mellan Uppsala-Stockholm?) och som sedan vägrade byta kanal, vägrade hitta kanaler med Auto ("NO STATION!") osv.

Inställningarna och kanalerna fanns kvar, men det kanske inte skadar att nolla inställningarna ändå. Slå av radion på volymknappen. Tryck och håll in volymknappen i 5 sekunder så kommer Advanced User Mode-menyn fram, välj "SET TO DEFAULT" (tryck på 1-20/DISC) och bekräfta, vrid den sedan till "BACK AND SAVE" och välj (tryck på 1-20/DISC) och bekräfta. Slå sedan av och på radion. Gå igenom kanalerna och lagra om ifall något saknas.
Användarvisningsbild
av wissel
Antennförstärkaren sitter vad jag förstås numera i D stolpen.
Art.nr: 3129 5459, 3076 1709 och dom borde väl gå att testa ?
Senast redigerad av 3 wissel, redigerad totalt 0 gång.
av 9070
V70Mange, har också en lös kontakt på högersida bak. Har varit på 2 olika Volvoverkstäder men ingen hade en aning om vart kontakten gick?!? De sa att högersida bak så är inget inkopplat förutom backvarnaren.
Kolla denna tråd, är det en likadan kontakt? http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=97765
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]