Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan alla!

Har en V70 07 Bifuel, har aldrig riktigt tänkt på det här med att inte kunna låsa inifrån förrän jag fick barn. Grabben lyckades häromdagen öppna bilen(turligt nog när vi var stillastående). Vi har en knapp inne i bilen som om man aktiverar den ska häva blockerat låsläge men den går inte att aktivera överhuvudtaget heller.

Det märkliga är som sagt, om man har låst bilen från förarsätet så går det fortfarande att öppna dörrarna därbak, utifrån om man låser så går det fortfarande inte att öppna.

Just det, sen var det en annan fråga. Har i allmänt haft lite strul med gasdelen men nyligen fixad, jag upplever att den drar lite mer gas nu, läcker dock inte då jag har haft den stillastående en tid och mätaren står på samma som där jag lämnande den, någon som har en erfarenhet av det?

Är det någon som har en idé kring detta fenomen? Tack för all hjälp och respons!

//Robin
Det låter som barnlås är det du söker, antingen har du en knapp i klimatpanelen som aktiverar "Barnlås" eller så får du vrida den röda knappen i varje dörr (vid låskistan) ett kvarts varv för att aktivera respektive barnlås. Detta gäller bakdörrar endast.

Allt detta står förstås i handboken också.
Man kan ha en knapp fram i bilen som slår av eller på barnlås bak (tillval) dvs man kan inte öppna dörren inifrån men utifrån när den är aktiverad.

Finns inte en sån får man vrida på plastpluppen som sitter i dörren för att aktivera att det aldrig går att öppna bakdörren inifrån. I framdörren finns ingen sån så där får man stoppa en gummiplugg i handtaget (typ 50-100:- på Volvo).

Generellt om man låser bilen kommer den efter några minuter låsa sig så att det inte går att öppna inifrån (när bilen är parkerad) och det är till för ingen ska kunna slå in rutan och öppna dörren. Knappen jag tror du beskriver avaktiverar denna funktion t.ex. om någon sitter kvar i bilen trycker man på den så dom inte blir inlåsta.

Den knappen är dessutom kopplad om man har larm så inte rörelsesensorn i kupén är aktiverad (om man t.ex. lämnar en hund i bilen).

Tror att blockerat låsläge (dvs man kan bli inlåst i bilen) skapar mer bedrövelse än det motverkar. Hade gladeligen valt bort det om det gått.
baljbalj skrev: Tror att blockerat låsläge (dvs man kan bli inlåst i bilen) skapar mer bedrövelse än det motverkar. Hade gladeligen valt bort det om det gått.
Gissar att tanten jag såg på en Biltemaparkering anser det samma :D
Larmet tjöt för fullt och inuti bilen satt en tant i passagerarsätet och småbarn i baksätet så antagligen visste inte han/hon som låste in sina nära & kära i V70:in att det fanns en knapp för såna tillfällen . Det såg ut som om de i bilen tyckte det var ganska jobbigt läge.
Tycker nog inte den bilägaren som låste in en biltjuv i sin bil
när han stod på balkongen sin.
Han kunde sedan gå ner o se till att tjuven blev kvar
där till Tusse Batong kom....:-)
Det måste dock vara en väldigt ovanlig händelse. Ingen Volvo antar jag då jag antar att.
- bilen står olåst.
- tjuven hoppar in
- stänger dörren
- Ägaren låser
- tjuven hör inte det och låser upp.
- Är kvar i bilen x minuter så aktiverat låsläge går in.

Men visst det har poäng att man inte kan knacka rutan och jätteenkelt komma in i bilen. Men man kommer ju liksom in ändå och jag tror fler har lyckats låsa in barn och vuxna som bara ska vara kvar i bilen. Eller ännu värre glömmer någon som sover som är stor nog att dom hade kunnat komma ut om det bara gått.
Om så vore, vad säger försäkringsbolaget om att du sätter ned stöldskyddet permanent? Är det så svårt att trycka på en knapp de gånger man tillfälligtvis behöver ha "Nedsatt skydd"?
Om det är möjligt att avaktiver det det ska jag kolla med försäkringsbolaget om premien går upp.

Problemet med blockerat låsläge är att många inte vet att dom har det eller tänker på det och lätt låser in folk i bilen. Dessutom om man glömmer någon i bilen kommer dom inte ut.

Hur stort problem det är på riktigt vet jag inte, men mardrömmen är att glömma t.ex. ett sovande barn som är stort nog att komma ut själv.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]