- lör 02 nov 2013, 21:06
#801705
Jagrullar.se är i vinter "testförare" åt Nokian och vi kommer därför med jämna intervall att i denna tråd redovisa hur vi (främst jag) upplever däcken i olika väglag och situationer.
Vid varenda vinterdäcksbyte jag gjort så har jag varit sugen på att testa Nokians senaste flaggskeppsmodell, i takt med bytena så har numrena ökat, Hakkapeliitta 3, 5, 7 och nu 8. Men jag har aldrig kommit till skott och av någon anledning har det alltid blivit något annat "toppmärke" och ett antal nordfrost-däck har passerat samt de senaste två vintrarna x-ice north 2. Så det är med spänning som jag nu äntligen testar Hakkapeliitta.
Däcken levererades till den av Nokian ägda däckkedjan Vianor.
Väl där så gick det imponerande snabbt, trots att däcken skulle läggas på fälgar som jag hade med mig och som det redan satt andra däck på så gick det inte mer än 30 minuter från att jag lämnade över nycklarna tills jag fick tillbaka dem igen, såg dock att det var minst två personer som arbetade med min bil. Tacksamt att inte behöva vänta så länge när man åker från jobbet mitt på dagen.


Nokian Hakkapeliitta 8 har 50% dubb mer än ett normalt däck men har utformat någon ny typ av dubb som ändå klarar "miljökraven". Om jag förstått rätt så sitter det någon form av mjukare material under varje dubb som gör att dubben sjunker undan mot asfalt men klarar av att tränga genom is. Men jag ska forska mer i detta och återkomma mer i frågan senare.
Är ni intresserade av däcket så ta en titt på nedanstående youtubeklipp
[youtube]tEJx0zQtekw[/youtube]
Detta var i torsdags och jag har nu hunnit köra 12-13mil på däcken och nedan kommer mina reflektioner från dessa mil.
Jag är måhända lite gammaldags men jag vill köra in mina dubbdäck ordentligt innan jag börjar köra "som vanligt".
Det innebär att jag undviker att accelera speciellt kraftigt och i största möjliga mån även försöker undvika att bromsa kraftigt, dvs vanlig om än lite extrem ecodrivning. Jag kör heller inte över 90 km/h, undantaget 2+1 vägar där jag brukar höja till 100km/h för att inte vara i vägen. På motorväg finns det oftast någon långtradare att ta rygg på så man inte är i vägen
Detta gör jag i ca 100 mil och sen kör jag som vanligt.
Vissa säger att detta inte behövs på moderna dubbdäck men jag brukar ytterst sällan tappa några dubb på mina dubbdäck trots att jag inte brukar ta hänsyn till att det är just dubbdäck efter inkörningen och det är betydligt bättre än många jag känner som inte bryr sig om inkörning.
Däcken är så pass dyra så då tar jag hellre det säkra före det osäkra.
Därför har jag alltså hittills bara kört däcken ytterst försiktigt och har inte hunnit känna på däcken allt för mycket.
Men det första jag märkte var att däcken verkar vara väldigt lättrullade, tappar betydligt mindre hastighet än jag är van vid när jag släpper på gasen.
Jag upplever tyvärr också att de är något vingliga, nu brukar iofs vinterdäck vara det och de är betydligt bättre än t.ex. 15" gislaved nordfrost men jag hade förväntat mig lite mer stabilitet i dessa däck, speciellt då det är 18" med 225/45, dvs inte så hög profil. Tester jag läst verkar tvärt om tycka att däcket har bra stabilitet så jag misstänker att det kan vara en kombination av att jag är van med 20" lågprofildäck tillsammans med att däckverkstaden nog pumpat i lite lägre tryck i däcken än jag är van med, ska kontrollera däcktrycket och återkomma i frågan.
Nu längtar jag efter en riktigt hård vinter så jag får testa dessa däck in action! :D
Vid varenda vinterdäcksbyte jag gjort så har jag varit sugen på att testa Nokians senaste flaggskeppsmodell, i takt med bytena så har numrena ökat, Hakkapeliitta 3, 5, 7 och nu 8. Men jag har aldrig kommit till skott och av någon anledning har det alltid blivit något annat "toppmärke" och ett antal nordfrost-däck har passerat samt de senaste två vintrarna x-ice north 2. Så det är med spänning som jag nu äntligen testar Hakkapeliitta.
Däcken levererades till den av Nokian ägda däckkedjan Vianor.
Väl där så gick det imponerande snabbt, trots att däcken skulle läggas på fälgar som jag hade med mig och som det redan satt andra däck på så gick det inte mer än 30 minuter från att jag lämnade över nycklarna tills jag fick tillbaka dem igen, såg dock att det var minst två personer som arbetade med min bil. Tacksamt att inte behöva vänta så länge när man åker från jobbet mitt på dagen.


Nokian Hakkapeliitta 8 har 50% dubb mer än ett normalt däck men har utformat någon ny typ av dubb som ändå klarar "miljökraven". Om jag förstått rätt så sitter det någon form av mjukare material under varje dubb som gör att dubben sjunker undan mot asfalt men klarar av att tränga genom is. Men jag ska forska mer i detta och återkomma mer i frågan senare.
Är ni intresserade av däcket så ta en titt på nedanstående youtubeklipp
[youtube]tEJx0zQtekw[/youtube]
Detta var i torsdags och jag har nu hunnit köra 12-13mil på däcken och nedan kommer mina reflektioner från dessa mil.
Jag är måhända lite gammaldags men jag vill köra in mina dubbdäck ordentligt innan jag börjar köra "som vanligt".
Det innebär att jag undviker att accelera speciellt kraftigt och i största möjliga mån även försöker undvika att bromsa kraftigt, dvs vanlig om än lite extrem ecodrivning. Jag kör heller inte över 90 km/h, undantaget 2+1 vägar där jag brukar höja till 100km/h för att inte vara i vägen. På motorväg finns det oftast någon långtradare att ta rygg på så man inte är i vägen

Vissa säger att detta inte behövs på moderna dubbdäck men jag brukar ytterst sällan tappa några dubb på mina dubbdäck trots att jag inte brukar ta hänsyn till att det är just dubbdäck efter inkörningen och det är betydligt bättre än många jag känner som inte bryr sig om inkörning.
Däcken är så pass dyra så då tar jag hellre det säkra före det osäkra.
Därför har jag alltså hittills bara kört däcken ytterst försiktigt och har inte hunnit känna på däcken allt för mycket.
Men det första jag märkte var att däcken verkar vara väldigt lättrullade, tappar betydligt mindre hastighet än jag är van vid när jag släpper på gasen.
Jag upplever tyvärr också att de är något vingliga, nu brukar iofs vinterdäck vara det och de är betydligt bättre än t.ex. 15" gislaved nordfrost men jag hade förväntat mig lite mer stabilitet i dessa däck, speciellt då det är 18" med 225/45, dvs inte så hög profil. Tester jag läst verkar tvärt om tycka att däcket har bra stabilitet så jag misstänker att det kan vara en kombination av att jag är van med 20" lågprofildäck tillsammans med att däckverkstaden nog pumpat i lite lägre tryck i däcken än jag är van med, ska kontrollera däcktrycket och återkomma i frågan.
Nu längtar jag efter en riktigt hård vinter så jag får testa dessa däck in action! :D