Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fwosth
Hallå!

Det är så att jag har en Volvo S60-09 med vänster halvljus trasigt. Efter jag lämnat in den för felsökning så fick jag reda på att styrenheten till vänster halvljus var trasigt. Då detta var en liten dyr historia att byta, så tänkte jag se om det är något jag kan fixa själv först och främst. Om det skulle kunna vara en trasig lödning eller komponent. Så jag tänkte fråga om någon vet vart denna sitter i bilen? Googlade lite snabbt. men kände att det var lika bra att fråga här, och möjligtvis få annan användbar information gällande detta, då jag har lite "tummen mitt i handen" när det gäller bilar i allmänhet :P

Tack på förhand!

Mvh
Johan
Om det är xenon så har jag varit med om detta två gånger fast på min v70 - 02.
Ena gången hade det kommit in vatten/fukt. Vilket är vanligt. Såg va det bara att byta boxen. Fick tag i en beg.
Andra gången samma historia fast jag spolade igenom boxen men elektronik spray. Sen lät den stå i ugnen 20min. Efter detta monterade jag ihop boxen igen och sen dess har den funkat nu i ca 3 månader.

Så troligen är det boxen som h ar blivit fuktig och kass. Leta beg?
av Fwosth
Perc skrev:Antar att det är xenonljus på bilen och att det är ballasten du talar om?
Japp, det är Xenonljus! Och det är möjligt att det heter Ballast, det stod Styrenhet i pappret jag fick efter felsökningen.

Jonas_latt skrev:Om det är xenon så har jag varit med om detta två gånger fast på min v70 - 02.
Ena gången hade det kommit in vatten/fukt. Vilket är vanligt. Såg va det bara att byta boxen. Fick tag i en beg.
Andra gången samma historia fast jag spolade igenom boxen men elektronik spray. Sen lät den stå i ugnen 20min. Efter detta monterade jag ihop boxen igen och sen dess har den funkat nu i ca 3 månader.

Får kanske ta och leta begagnat som du säger! Ska nog slänga ett öga på den först och se om jag ser något. Vet du om boxen är jävlig att få ur?

basberoende skrev:Jag har ballast liggandes till dom lyktorna. Har suttit monterad i min bil ca 1 år innan en ställmotor gick sönder i lyktan.
Hade du tänkt sälja den? Och isåfall för hur mycket?
Fwosth skrev:
Perc skrev:Antar att det är xenonljus på bilen och att det är ballasten du talar om?
Japp, det är Xenonljus! Och det är möjligt att det heter Ballast, det stod Styrenhet i pappret jag fick efter felsökningen.

Jonas_latt skrev:Om det är xenon så har jag varit med om detta två gånger fast på min v70 - 02.

Får kanske ta och leta begagnat som du säger! Ska nog slänga ett öga på den först och se om jag ser något. Vet du om boxen är jävlig att få ur?

basberoende skrev:Jag har ballast liggandes till dom lyktorna. Har suttit monterad i min bil ca 1 år innan en ställmotor gick sönder i lyktan.
Hade du tänkt sälja den? Och isåfall för hur mycket?

Styrenhet/ballast/drivdon är samma sak. För att få bort ballasten får du plocka bort hela fronten och sedan lossa upphängningen till frontplasten. Sedan sitter hela lykthuset med 4 st m6 skruvar. När du har fått loss lyktan så sitter ballasten under lykthuset med några skruvar. Kan ta kort på mitt lykthus som ligger så får du se hur det ser ut. Tanken är att sälja den ja. Pris går alltid att diskutera, var bor du?
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]