Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvo vänner.

Jag skulle behöva lite råd och tips.

Min syster köpte igår en 2010/11 V70 1.6D DRIVEe (med knappt 3,400mil på mätaren) och vi har redan upptäckt lite problem med bilen.
Den läcker olja som ett såll...

Nu till den lite trickiga biten. På de två första service protokollen (under nybilsgaranti tiden) finns det dokumenterat att det har varit olje läckage på vänster sida vid vevaxeln och bakom motorn ovanför växellådan.

Det konstiga är ju att det återkommer en exakt likadan anteckning på andra service protokollet ang olje läckaget.
Är inte detta något skulle ha fixats under nybilsgarantin???
Och om det nu INTE skulle gå på garantin, vad skulle det kosta att åtgärda?

Men frågan är ju nu den att eftersom detta problem har funnits sedan bilen varit ny, skall nu inte detta fixas under nybilsgarantin (även om den gått ut nu)? Frågan är väl varför det inte blivit fixat hittills?

Som sagt, lite råd ang. detta skulle vara mycket välkommet.

Tack på förhand.
av 9070
Fråga 1: Vart är bilen köpt? Bilfirma eller privat?

Är det bilfirma så ska du nog inte slösa din tid gällande detta problem på detta forum, utan tillbaka med bilen ögonbums så att de åtgärdar felet. Märkligt att detta problem inte åtgärdats under tidigare servicar, kanske kolla upp VARFÖR inget gjorts.
Hoppas det löser sig
Jag vet att detta kanske skulle åtgärdas av bilfirman där hon köpte bilen, men jag skulle vilja veta vad vi kan göra om dom inte tar något ansvar för detta.
Skulle vi kunna ta bilen till Bilia (där den senast vart servad) och se varför det inte åtgärdades?

Vare tacksam för mer tankar och råd.

Tack
Konsumentköpslagen bums tillbaka till firman de skall fixa detta UTAN kostnad för dig eller snarare din syster.
Skulle de krångla så återkom firman är rökt, din syster har rätt hela vägen dit o hem så stå för fan på er!
Att säga i förväg i fallen "Om och Varför" är väldigt svårt. Det beror ju på vilka svar du får och hur dom läggs fram. Men skynda dig att meddela firman. Maila, SMS'a, redan nu och häng på låset på måndag morgon.
Vet ni vem förra ägaren är det finns dom som struntar i att åtgärda fel de blir upplysta om av verkstaden o brev som Volvo skickar ut om återkallelse det är upp till ägaren i slutändan att vilja lämna ifrån sig bilen till Verkstaden o istället bara kör o lämnar över problemen till nästa ägare vid nästa bilbyte
Servicen blir dom ju upplysta om när det är dax då servicemeddelandet kommer upp så fort man startar bilen så en vanlig service gör dom flesta iaf.
Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]

Backlampa

Jo den har jag sett men, vill hitta billigare alte[…]

Nej de har vi inte kontrollerat den har ju rulla[…]