Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Jag noterade för ett par dagar sedan att stålkastarspolningen inte längre fungerar. Näe, den fungerar verkligen inte. Jag har mer än en liter i tanken och jag har testat vid flera olika tillfällen. Säkringen är hel. Vad är det troligaste felet? Finns en felkod på CEM men jag vet inte vilken. Ger trasig pump felkod på CEM?
Användarvisningsbild
av Vojje
tänkte att du skulle känna vibrationen av den elektriska motorn när du spolar. Som ett första steg i felsökningen.
av llesrof
Aha... har inte testat. Vet inte ens var den där fördömta pumpen sitter. Har hört något om att den sitter under spolarvätskebehållaren. Får krypa in under bilen och be någon spola.
Användarvisningsbild
av Perc
Jo det är inte helt ovanligt att spolarpumpar går sönder. Kasta bort och köp nytt, dom kostar inte mycket.

I normalfall skulle det ju bara vara att strunta i det för högtryckssprutor på strålkastarna slösar stora mängder spolarvätska utan att vara säkrsilt effektivt, men llesrof har väl xenon på sin XC70 Summum och då är det väl krav på att det ska funka.
Användarvisningsbild
av wissel
Är lite osäker på hur ofta dessa spolarmotorer skall gå ?
Läste någonstans att var tredje gång ?
Jag frågar för jag börjar ana ugglor i mossen på mina
högtrycksspolningar på strålkastarna åxå.....har aldrig
sett/hört någon pump med ljud eller brumm.....vätskan räcker hur länge som helst....
På min V70 så gick inte strålkastarrengörningarna igång förräns jag slog på "Ljus" vredet på riktigt.....
funkade helt enkelt inte på halvljusautomatiken !
På min nuvarande bil så har jag 3 lägen på ljusvredet,
= AV, P-ljus och PÅ. Kan det påverka månne ?

Flera gånger när jag läst diskuss[…]

Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätar[…]

Inte provat men om spridarbilden är fel s&ari[…]