NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frm
Hej gott folk!

Gäller en Volvo S40 T5 -04

Efter lite inspirerande körning blir min koppling (pedalen?) märkbart trögare.
Går lite fint att växla, känns inte som att det slirar nå och det skrapar inte eller dylikt när man växlar. Men pedalen är tung att trycka ner.

Om jag håller pedalen nedtryckt och släpper upp den snabbt så hinner jag ta bort foten snabbare än vad den far upp, om jag tittar ner så ser jag alltså hur pedalen sakta men säkert far uppåt.

Har det med kopplingen att göra? Eller är det någon fjäder till pedalen eller smörjning av något slag som behövs göras?

Tycker det är konstigt att det endast uppstår vid lite hårdare körning/snabba växlningar.

När bilen har stått i någon timma är det som vanligt igen..

Är det någon annan som upplever att er låda är trögväxlad när bilen är kall? Alltså minusgrader kallt.
Senast redigerad av 1 Frm, redigerad totalt 0 gånger.
av Frm
Upptäckte idag: när jag trycker ned kopplingspedalen och varvar så blir det mindre motstånd när man trycker ned pedalen efteråt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Usch, jag måste byta bromsvätskan i min.. Nästan så man borde passa på att byta olja i lådan också..
Blir en dyr vinter för bettan.
av ptrj
1. Kolla nivån på bromsvätskan / Byt bromsvätskan. (Bromsvätskan ska vara klar.. okej med ljusare gul. men inte brun..)
2. Byt ut huvudcylindern som sitter i torpedväggen. (Kolven som sitter på kopplingspedalen.)
av Frm
Det kan väl inte ha något med kamremsbyte att göra? Är efter det detta fenomen har uppstått.
Upptäckte även idag när det var -2 grader ute att pedalen var tung från uppstart.
av Frm
"2. Byt ut huvudcylindern som sitter i torpedväggen. (Kolven som sitter på kopplingspedalen.)"

Är det någon som vet om man måste riva ner lådan (dyrt) för att byta huvudcylindern?

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]