Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tvedberg1
kollade stiften också och alla är svarta och är fuktiga. efter jag startade den. och innan jag bytte soppa pump var dom väldigt vita så då gick den snålt nu går den fetf?
av sicnarf
Det verkar som det blir för mycket soppa. Du har inga luft läckor någonstans? Det verkar som luft/bränsle blandningen är fel.Luft filtret är ok och ren säger du? Du har ingen olja i kylvattnet och inte vatten i oljestickan? När du ser under oljalocket så är det rent? Förresten,går den bra efter ett tag när den blir varm då du haft den igång?
av tvedberg1
sicnarf skrev:Det verkar som det blir för mycket soppa. Du har inga luft läckor någonstans? Det verkar som luft/bränsle blandningen är fel.Luft filtret är ok och ren säger du? Du har ingen olja i kylvattnet och inte vatten i oljestickan? När du ser under oljalocket så är det rent? Förresten,går den bra efter ett tag när den blir varm då du haft den igång?
det är väll svårt att kolla luft läckor när man knappt får den att gå? ingen trasig toppackning fin olja och vatten. nja vet inte riktigt har haft igång den som längst kanske 10sec för det är ju svårt att få den att gå går upp 2500varv går ner gasar till den och går tillbaka till 250varv i ca 2 sec sen faller den ner för sedan att dö om man inte gasar till den så den går upp i 2500varv. tog bort kontakten till kallstarten då gick den inte alls kan det ha nåt med det att göra?
av tvedberg1
hej igen, hitta 2 grejer som ser konstigt ut det är en givare vid gas spjället nästan som en spjällägersgivare som inte är inkopplad kommer bilder.
och en slang som det sitter en skruv i vart ska slangen gå för det är någon som har satt en skruv där istället.

givaren som inte är inkopplad: Bild

slangen som är ingesatt med en bult: belv upp och ner men :) Bild

men det är konstig att den gick innan för jag har ju inte rört nåt i motorrummet.
av sicnarf
Märkligt att bilen går konstigt bara efter pump bytet. Pumpen är rätt monterad? Vad är det för tändstift du har bytt till? Har du Volvos eget? Vet att flera haft problem med diverse andra tändstift märken ibland. Om du har de gamla tändstiften hemma så kan du testa med dem för att utesluta att det kan vara stiften. Och din egr ventil är fräsch,ren? Kom att tänka på en sak. Hur mycket soppa har du i bilen? Fyll på med mera soppa,kanske 10-15 liter till och testa. Ha tändningen på 3-4 sek innan du startar bilen också.
av tvedberg1
sicnarf skrev:Märkligt att bilen går konstigt bara efter pump bytet. Pumpen är rätt monterad? Vad är det för tändstift du har bytt till? Har du Volvos eget? Vet att flera haft problem med diverse andra tändstift märken ibland. Om du har de gamla tändstiften hemma så kan du testa med dem för att utesluta att det kan vara stiften. Och din egr ventil är fräsch,ren? Kom att tänka på en sak. Hur mycket soppa har du i bilen? Fyll på med mera soppa,kanske 10-15 liter till och testa. Ha tändningen på 3-4 sek innan du startar bilen också.
ja pumpen ska vara rätt monterad för innan jag satt dit slangarna så kolla jag om det kom soppa från den det gör de. jag har NGKs r stift kommer inte ihåg riktiigt nummret men bp6r va med iallafall. har inte dom gamla kvar men har nästan nya volvo org stift kan testa med. egr ventilen ser ny ut för har köpt bilen för ca 2v sedan. det ska finnas 5-10l minst i tanken kan testa fylla i 10 l till och se. brukar köra ha den lite på tändningen innan start så den får pumpa fram lite soppa men funkar ändå inte. soppa filtret ser max 1 år gamlat ut. mvh
av tvedberg1
sicnarf skrev:Testa med andra stift och minst 10 liter till i tanken. Sen får vi hoppas nån annan kan ge dig lite andra tips om den inte startar och går.
ska testa med mer soppa och andra stift. om de inte funkar så ska jag testa byta insugspackning,oringarna t spridarna, och kolla alla slangar så de sitter rätt.
av tvedberg1
har tagit några bättre bilder på var jag tror den slagen ska sitta det sitter ett slang utag där uppe under insuget brevid den där gummibälgen och en slang anslutning mellan gummibälgen och där alla slagnar går till sprdarna osv.. bilder kommer.

den anslutningen under insuget LÄNKTEXT

anslutnigen mellan gummibälgen och bensinfördelarn. LÄNKTEXT
Backljus

Hej någon som har en snygg lösning p&ar[…]

:-) https://youtu.be/nzAqnMx-Q2Q?si=uXCYWc7AGC[…]

Volvo car UX

Jag saknar fader funktionen för högtal[…]

Uppdatering av infotainment 2025

Varför i helvete har tempen på b&ari[…]