Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag kör en 09 XC90 3.2. Sommardäcken är nu slut, och de sista jag hade Yokohama Advan 235/60 R18 har tagit slut efter endast 2.700mil. Helt otroligt. Jag fiskör bilen och accelererar aldrig häftigt. Bilen går uteslutande på fin landsväg, sällan lastad och aldrig med släp.

Någon som kan rekommendera ett bra tyst däck som håller längre?

Tack på förhand.

Per
hej!

finns en hel del däck att välja mellan..
sliter bilen jämt över hela slitbanan? inga tecken på snedslitage?
ett bra däck med rätt lufttryck och rätt hjulinställning brukar hålla ca 3000 mil

Arbetar själv som gummigubbe och några bra alternativ är:

Bridgestone
Continental
Hankook

finns ett flertal andra bra tillverkare.
vill du ha ett tyst däck så undvik pilformade däck.

Med vänlig hälsning
Krister
Jag har kört på Hancook och är "toknöjd" med dessa däck MEN
när dom blir riktigt slitna så väsnas dom som ......:-)
Detta var dock på min V70, jag kommer att prova Hancook igen på min nuvarande bil faktiskt...:-)
Jag monterade nya Nokian Z Suv på min i våras och är mycket nöjd med dom. Jag har kört ca 1600 mil än så länge på dom, och har ca 6mm kvar. Vi har även varit i Kroatien med den bilen i somras och det var inget störande ljud i kupen heller. Ett kanondäck för 1250:-/st. Rekommenderas starkt.
Jag satte på årets Goodyear däck i början av sommaren. Mycket trevliga däck. Tysta, lättrullade och det verkar som att de kommer att hålla länge. Tycker att de har nötts relativt lite mot för Kumho däcken jag hade på tidigare.
Löjliga priser XC70

Den här kan bli en bra värdemätare […]

EX60

Jag har i alla fall anmält mig som förs&[…]

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]