Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kasseten
hej, jag gjorde en felsökning på min 940 på abs systemet och då visade det sig att bakaxelgivaren hade kabelbrott eller kortslutning + sidan, elnigt felkoden, nu undrar jag vart man kan få tag på en ny givare eller om någon vet vart kabel kan ha gått av, även vart kabel gå om den är lättåtkomlig

tack på förhand
av sicnarf
Vad har du för felkod? 155 förmodar jag.
Kan räcka med lite rengörning som i videon här.

Är det inte detta som är ditt fel så kolla andra videor på Youtube om ABS fel,ABS brake light on,ABS brake failure etc.
Finns mycket som kan visa dig hur man letar efter felet. Men du måste ta loss hjulen och kolla.
av NilsO
Kolla på baksidan av diffhuset så ser du givaren ovanför oljepåfyllningspluggen. Så kan du följa ledningen bakåt genom reservhjulsbaljan. Det är nog mer troligt att ledningarna vid bakaxeln är skavda eller glappar än att själva givaren är dålig. Kontakten på själva givaren är plomberad, så om ingen tagit loss den tidigare måste du knipsa av plomberingen för att kunna lossa kontakten. Man brukar se hur man ska göra om man gör rent lite först :)

Vad kör du nu då? :-)

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android

Punktering nästa nya vinterdäck

Har du tur finns det punkteringsgaranti på d[…]