Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Rådlös skrev:Oldtimersmc: Du får nog uppdatera dig lite. Om du avser sjötransport av etanol så är det så här att någon etanol importeras inte från Brasilien längre. Den etanol som förbrukas som bränsle inom EU framställs också inom EU numera. Ungern och Polen bl.a odlar grödor för detta. I Frankrike och Spanien använder man dåligt vin som "mäsk". Även i Sverige odlas det grödor, men det är i sammanhanget en mindre del.
Men den fossila oljan, tror du den uppstår på tankstationerna? Och hur många människoliv och miljöer har offrats i Nigeria, Sudan, Somalia, hela Mellanöstern etc. etc. för att "oljan skall flöda ostört"?
På den tiden etanolen importerades från Brasilien gick sjötransporterna med ekonomiskt vinst. Trots det var literpriset vid ankomsten till Europa i storleksordningen 1,70 kr. Resten blev pålagor i vinst och politik. Vad är nettopriset respektive pålagor för fossilolja? Och vem tar hand om vinsten? (Vladimir Putin är bara en av vinnarna :evil: )
Att koka sprit har alltid varit förknippat med en hel del energi förbrukning (det vet alla som testat). Att sedan köra en ottomotor på brännvin är inte i alla stycken helt optimalt ... men det går så som ett komplement ok men ta det för vad det är och
av Rådlös
Och, vad tror du att desilleringen/raffineringen av petroleum kostar? Först rent på plats i raffinaderiet. Sedan i transporter. Därefter i miljö. Och till sist i världspolitik med krig och elände?

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]