Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ursäkta OT, men bara måste fråga nu när vi ändå är inne och snuddar vid ämnet kamaxel.
*pettson* Vad skiljer OM det skiljer mellan kamaxlarna på de olika årsmodellerna?
Det går/gick en del rykten om att det fanns olika kamaxlar beroende på årsmodell, enligt rykten skall det finnas tre olika på dessa äldre motorer (-92, 93-95, 96-) men om det är sant har jag länge undrat men inte fått några vettiga svar.
av *pettson*
Hilmer skrev:Ursäkta OT, men bara måste fråga nu när vi ändå är inne och snuddar vid ämnet kamaxel.
*pettson* Vad skiljer OM det skiljer mellan kamaxlarna på de olika årsmodellerna?
Det går/gick en del rykten om att det fanns olika kamaxlar beroende på årsmodell, enligt rykten skall det finnas tre olika på dessa äldre motorer (-92, 93-95, 96-) men om det är sant har jag länge undrat men inte fått några vettiga svar.
Det skiljer på GLT kamaxlarna. Det som skiljer är lyfthöjden och att dom äldsta är lite vassare tider på. Det ger oroligare gång men mer klipp på varv. Ju nyare kamaxlar ju snällare. Anledningarna var två, dels gick bilarna lite rått och dels så bytte man insug och därmed kamaxlar.
Själv har jag 92:ans sugkamaxlar sitter i min T5. Det ger min motor en annan karaktär. Jag vet inte om det ger sådär jättemycket mer pulver i slutändan, men det ger som sagt en mycket trevligare karaktär enligt min smak.
av *pettson*
Malish skrev:aha, tack för förklaringen, det förklarade en hel del :)

Mao är det bättre att dra iväg ett mail till bilskroten och fråga vilket pris de kan ge på delen?
Precis..
*pettson* skrev:
Hilmer skrev:Ursäkta OT, men bara måste fråga nu när vi ändå är inne och snuddar vid ämnet kamaxel.
Det skiljer på GLT kamaxlarna. Det som skiljer är lyfthöjden och att dom äldsta är lite vassare tider på. Det ger oroligare gång men mer klipp på varv. Ju nyare kamaxlar ju snällare. Anledningarna var två, dels gick bilarna lite rått och dels så bytte man insug och därmed kamaxlar.
Själv har jag 92:ans sugkamaxlar sitter i min T5. Det ger min motor en annan karaktär. Jag vet inte om det ger sådär jättemycket mer pulver i slutändan, men det ger som sagt en mycket trevligare karaktär enligt min smak.
Tack för svaret!
Jag tyckte min -92a kändes bra mycket rappare än min -96a jag har nu.
Vad tror du, är det värt besväret med att byta kamaxlar i min -96a till axlarna från -92an?
Tyckte den kändes roligare på nåt vis, men det kanske även berodde på insuget!?
Axlarna ligger ju på hyllan ändå;)
Lucif3r skrev:Jag skulle inte lägga ner den energin på att byta kamaxlar i en sugis faktiskt. Då skulle jag hellre sälja dom istället, dom är väldigt populära bland dom som trimmar sina T5or.
Tro mig, jag har försökt men ingen verkar vilja ha dem.
Och eftersom dom ändå ligger på hyllan kunde man ju monterat dom eftersom jag gillade karaktären bättre i den gamla bilen;)

Åk tillbaka och be dem kolla. Något si[…]

Airbag

Det är de här som mest troligt är f[…]

Det finns inte Rattvinkelgivare på skruvat e[…]

12v-uttag dött v60

Hej, är det någon som har en bät[…]