Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
erikn skrev:Att blinka vänster och svänga ut är inte alls det värsta. Det värsta är att blinka höger och fortsätta i cirkulationsplatsen. Jag höll som sagt på att krocka med en dylik för några veckor sedan.
Eller folk som tvärnitar vid infarten till rondell fast det inte finns någon att väja för. Sen kommer nästa förare rullandes med blicken mot vänster och noterar inte bilen framför som står stilla utan orsak. Felet ligger givetvis hos den som körde på, men ändå är det nog så irriterande.

Det finns en korsning här i närheten som är ritad så att situationen blir ungefär likadan som ovan, och det smäller hela tiden.
av semmelman
Jag hatar förare som om de har en lucka framför sig innan rondellen som jag riktar in mig på som chansen att få komma in i rondellen gasar på extra för att stänga den lilla luckan så jag måste stå och invänta nästa chans, han kunde ju släppt lite lite på gasen istf att gasa, ja han kunde rentav bara bibehållt sin fart behövde inte göra ett förbannat dugg, och släppt in mig och kommit en sekund senare ut ur rondellen, nej nej hans tid är så jävla viktig så han kan inte släppa lite lite på gasen, hur var det med att underlätta för andra egentligen???
Om jag har lite glest framför mig och ser nån vilja komma in i rondellen lättar jag på gasen så han kan komma in, ungefär som varannan in, det kostar ingenting för mig men får trafiken att flyta bättre.
av Ulmerkotte
semmelman skrev:Jag hatar förare som om de har en lucka framför sig innan rondellen som jag riktar in mig på som chansen att få komma in i rondellen gasar på extra för att stänga den lilla luckan så jag måste stå och invänta nästa chans, han kunde ju släppt lite lite på gasen istf att gasa, ja han kunde rentav bara bibehållt sin fart behövde inte göra ett förbannat dugg, och släppt in mig och kommit en sekund senare ut ur rondellen, nej nej hans tid är så jävla viktig så han kan inte släppa lite lite på gasen, hur var det med att underlätta för andra egentligen???
Om jag har lite glest framför mig och ser nån vilja komma in i rondellen lättar jag på gasen så han kan komma in, ungefär som varannan in, det kostar ingenting för mig men får trafiken att flyta bättre.
Håller med! Särskilt bråttom har dom om det är en lastbil som dom måste hinna före. Har en rondell vid mitt jobb som när jag ska ut i med lastbilen brukar komma någon från vänster och ger järnet, oftast så har dom en bra bit kvar när jag är vid linjen, då kör jag, det är ju den som är först in som har företräde, inte den som kör fortast! Då får dom bromsa :) Och då kan dom bli förbannade o tuta, men hallå?
Användarvisningsbild
av joel80
Just det där missar många.. jag själv också ibland.. att det är den som är först in i rondellen som har företräde.. i många små rondeller gör det att om man kör in mot rondellen i lite för hög fart, kan man bli tvungen att bromsa rätt hårt för att nån från höger kör ut framför en, fast strax innan man kommit in i rondellen. Då brukar man bli sur och tuta, men skulle det smälla är det egentligen man själv som orsakat olyckan genom att ha kört för fort in mot rondellen... undrar hur försäkringsbolagen tolkar en sån situation.
Användarvisningsbild
av erikn
Cirkulationsplatser under 20 meter radie skulle förbjudas. Hatar dem, men trafikverket älskar dem och lär ut det till lokala väghållare som bygger ännu mindre. Värst är de som bara har en färgklick som rondell i mitten. Fast nu blev det rätt OT.
av semmelman
joel80 skrev:Just det där missar många.. jag själv också ibland.. att det är den som är först in i rondellen som har företräde.. i många små rondeller gör det att om man kör in mot rondellen i lite för hög fart, kan man bli tvungen att bromsa rätt hårt för att nån från höger kör ut framför en, fast strax innan man kommit in i rondellen. Då brukar man bli sur och tuta, men skulle det smälla är det egentligen man själv som orsakat olyckan genom att ha kört för fort in mot rondellen... undrar hur försäkringsbolagen tolkar en sån situation.
Sant joel, om man står och det kommer nån i hög fart från vänster så kör man inte in för då skulle det smälla och det vill man ju inte så man väntar in den och hoppas på en lucka bakom om inte den tas av bilen som kör in mittemot, men egentligen gäller ju det du skriver man skulle åka in som står först på tur fast då blir ju folk förbannade istället och det bidrar ju inte heller till en lugn och säker trafikmiljö.
Jag tycker man skulle applicera som lag att varannan in gäller vid rondeller (ja när det är tät trafik inte annars förstås), då kan inte sådant ofog ske. Jag brukade applicera det själv att hjälpa in de som står och väntar så det blir lite flyt men det är ingen jävel som hjälper mig in utan alla kör på som de var de enda i världen så jag har mer eller mindre slutat med det, bara när jag har lite lucka och ingen brådska själv kan jag va chevaleresk och bromsa lätt för å släppa in. Man kanske borde egentligen börja med att ta sin rätt och bara köra in om det är ens tur. Så får folk snabbt hitta bromsen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Anliggande frambroms 740

Jag plockar isär och smörjer glidpinnar,[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5